welcome

Sunday, December 27, 2009

seDetik bErsama..SeaBat TeraSa..

'Ya Allah..
Rindunya pada sahabat2 ku..'

'rasanya macam dah lama x contect kawan2..huhu..'

Beberapa hari lepas,salah seorang sahabatku menelefon..

"Assalamualaikum,bill...nak tau tak..sejak kebelakangan ni ana asyik mimpi masa kat matri ja..waktu ana sdg ambil exam chemistry...masa kita di kelas seni...dan macam2 lagi la..ana rindu sangat kat anti dengan kawan2 kite yg lain.."

Ya sahabatku..ketahuilah..aku juga sangat merindui kalian dan saat2 kita pernah bersama2.
Ingat lagi..
kita pernah rapat sangat..
Dan kita pun pernah berselisih faham..diatas kata2 orang lain,kita makin berjauhan..x serapat dulu..
Ada kala dingin terasa..
Taufan pun melanda..
Tapi..mungkin Allah nak uji setakat mana ukhuwah yang kita bina..

'Tiadalah ukhuwah andainya hilang husnudzon(berbaik sangka)'

Tepat sekali kata2 ni..Dulu betul2 x pernah dengar ayat ni.Tapi lepas tau benda ni...Saya cuba praktikkannya demi mempertahankan ukhuwwah kami..adakalanya tumbang juga dek hasutan syaitan yang direjam itu..Tapi tak terhenti saat itu..kucuba betulkan kembali segala yang tersalah..

Sahabatku...
Aku mengaku...Ada kalanya aku ego! Dan mempertahankan keegoanku..Ada kalanya aku berjaya mencairkannya..
Tapi..
Ketahuilah bahawa aku amat menyayangimu..Uhibbuki fillah lillah!
Mungkin terkadang hatiku membengkak disaat orang lain 'mengambil alih' engkau dariku disaat sedikit kedinginan melanda..
Lantas aku beristighfar..Hembusan dari syaitan perlu segera dihapuskan..
Aku x nak semua itu menjadi tembok penghalang persahabatan yang terbina atas dasar ukhuwwah fillah ini..

Sahabatku..
Harapanku agar kita kan bersahabat hingga ke syurga..kerana
MATI ITU PASTI..hidup insyaAllah..

Tuesday, December 22, 2009

Siapa duLu???


Pada Malam2 Terakhir di matri(dalam minggu peperiksaan lagi)..macam mana ntah boleh sembang bab abang2 dan akak2 senior kitorang yang dah dan bakal walimah..
Tiba2 ada orang cakap..

"sapa yang top ten dalam batch kita,aku kasi hadiah,"

maksudnya sapa yang 10 orang terawal walimah dalam batch kitorang,dia nak bagi hadiah..
Lepas tu ada la yang menyahut..

"Betul ni *o*??kalau ngko x kasi siap la.."cece..macam confirm ja hidup lagi..

Dan ada pulak yang offer..

"Aku pulak nak bagi hadiah yang besar2 kat sapa dalam batch kita ni walimah dengan sama batch yang sama2 student matri dan dia dicouplekan skrg,"

Berani Betul..

"Aku pulak,aku pula.Aku nak bagi hadiah kat sapa yang walimah sama batch...x kesah kena 'couple' ke tak.asalkan dua2 studen matri.SMIK dgn SMASKL x masuk list ok."

Nakal2 betul la kawan2 ku ini...huhu..fikir walimah ja..bagaimana persediaan diri untuk membina baitul muslim tu sndri??bukan boleh main walimah cmtu ja.

Ingt lagi pesanan murabbi2,kalau kita nak zuriat yang soleh solehah,Kena la bentuk dari sekarang...
Macam mana tu???
Sekarang tu maksudnya pembentukan diri la.Kalau diri kita x elok ,macam mana anak yang dilahirkan akan menjadi mujahideen??
Syakhsiyah anak2 terbentuk mengikut asal acuan...
fikir2 kan lah..

pantas masa berlalu..

tulis..padam..tulis..padam...dah habid exam rupanya...cepat betul..
setelah sekian lama x update blog ni akhirnya berjaya juga tewaskan rasa malas nak menaip ni..(mentang-mentangla baru habis eXam).Kalau ikutkan hati memang malas dah nak send new pos..rasa macam nak biar terbengkalai ja..
Tpi bila fikir2 kembali x sangka cepat betul masa berlalu...erm..

'betul ka nie?? dak nak habis umor 17 tahun ni??'

baru beberapa hari lepas ja melangkah meninggalkan matri..
Ingat lagi,abah siap suruh catat lagi pukul berapa keluar meninggalkan kawasan MATRI.Rasa lucu pula apabila teringat kembali suasana ketika itu..Abah la paling semangat suruh catat.Lepas tu abah soal kembali..Bila terlambat skit nak jawab,abah cakap(waktu ni abah tengah drive ontheway ke rumah)..

"ha...tu la,kan abah dah suruh catat tadi..catat dak?"

"catat,catat..Kak ilah catat la ..."
Lantas saya menjawab sambil menahan ketawa melihat reaksi abah.Abah yang kalut..

Semasa abah baru sampai di asrama,saja saya ajak abah berhenti tepi dewan makan.dekat skit nak mengangkut barang yang banyak sangat ni..Lepas dah habis mengangkut barang,abah peringat..

"salam dengan kawan2 x lagi??ni last ni nak salam dengan kawan2(sebagai student matri).Ha..pi lekaih.."

"hehe ...okay.."

Setibanya saya dari dalam asrama ke kereta kembali..

"dah salam semua dah?lepas ni dah x jumpa dah(sbg student sini)."

"Dah..tinggal sikit ja..yang lain dah berlepas awal2..

"ok berhenti kat situ,"Sambil mengeluarkan handset nokia berkameranya.

abah kata sebagai kenangan terakhir.lepas ni mungkin boleh lagi ambil gambar kat matri .Tapi x kan pernah sama seperti sekarang.
ada 3 keping gambar yang sempat abah ambil sebelum bertolak keluar.Semua gambar x bersedia..huhu..digi cam rosak.so,abah guna handset camera ja.

Sepanjang perjalanan nak balik tu baru betul-betul rasa lain macam.mungkin sebelum ni slalu ja balik.Tapi x sama lansung feeling dulu dan sekarang.
Betul ka ni.Dah habis SPM rupanya..Itulah hakikat,Jangan x percaya sampai banyak benda yang terabai.Asyik buat percaya c percaya ja..tapi x da perubahan pun.inilah masanya perlu jadi lebih matang.sebagai seorang anak dan kakak di rumah , bakal siswi di ipt dan mujahidah fi sabilillah..

Rasanya baru sangat kenal dengan adik2...akak-akak yang banyak tunjuk qudwah di asrama..x sangka masa begitu pantas berlalu..
19 disember lepas kak awa telah melansungkan majlis perkahwinannya..Tahniah kak awa!!rasa macam baru je kenal kak awa..kawan2 kata terkejut tgk kak awa masa kenduri haritu..lain la..SORRY sangat kak awa sebab km x dapat pi.Memang nak sangat pi,Tapi Allah dah tetapkan yang terbaik.
TAHNIAH KAK AWA DAN USTAZ SIDEK

Ingat lagi masa kak awa datang ke Asrama dalam minggu peperiksaan juga la,kak awa datang bagi kad jemputan perkahwinannya..wa...semua teruja(hahaha)
sambil bersembang,dengar la cerita kak awa masa dia bertunang..masing2 dengan imaginasi masing2 dengar cerita kak awa.Tambah2 yang kaki novel tu Bai*** dgn a**n..(jangan marah eh kawan2)..Ada yang cakap..

"syoknya..!!"
"eiii...takut la..!!"

Haha..lawak teringat telatah kawan2.
Apa-apa pun Tahniah kepada semua ..
~Najwa+Sidek~Nik Nadia+Amru Irfan~Abg Ja+???~DAn SeMua Yang x Tercatat..

Thursday, September 24, 2009

DuSta??

Dalam sebuah kitab menerangkan bahawa Rasulullah S.A.W. telah bersabdan yang bermaksud: "Sesungguhnya aku sangat takut kepada neraka." Tetapi orang itu tidak berhenti-henti melakukan dosa, adalah dia seorang pendusta. Di sisi Allah dia bukanlah orang yang bertaubat.

Apabila seseorang hamba itu berkata: "Sesungguhnya aku rindu kepada syurga." Tetap dia tidak membuat kerja yang membolehkan dia masuk syurga, maka orang itu adalah pendusta dan bukannya orang yang bertaubat.

Apabila seseorang hamba itu berkata: "Sesungguhnya aku cintakan kepada nabi S.A.W." Tetapi orang itu tidak mengikut sunnah nabi, sesungguhnya orang itu adalah pendusta dan bukan orang bertaubat.

Apabila seseorang hamba itu berkata: "Sesungguhnya saya rindu benar untuk memiliki bidadari." Tetapi orang itu tidak memberikan mahar kepada (isteri mereka), maka orang itu adalah pendusta dan bukan yang bertaubat.

Sesungguhnya orang yang bertaubat itu ialah kekasih Allah dan RasulNya.

Rasulullah S.A.W. bersabda: "Apabila seseorang mukmin itu bertaubat, maka Allah S.W.T. akan mencatatkan baginya pada hari-hari yang telah berlalu dalam kefasikan dengan ibadah setahun. Dan Allah S.W.T. akan memberikan kepadanya pahala orang yang mati syahid di medan pertempuran, dan dia akan dipakaikan 1,000 mahkota pada hari Kiamat. Dibukakan baginya di dalam kubur sebuah pintu ke syurga dan pada hari kiamat nanti malaikat-malaikat yang berdiri di kiri, di kanan, di hadapan dan di belakang akan memberikan berita gembira tentang syurga.

Untuk bertaubat ada 8 cara :-

1. Menyesal terhadap dosa yang telah dilakukan dahulu.

2. Menunaikan semua fardhu dan kewjipan.

3. Mengembalikan hak milik orang lain.

4. Minta supaya musuhnya itu menghalalkan apa yang telah dia lakukan terhadapnya.

5. Berniat tidak akan mengulangi lagi perkara-perkara yang mendatangkan dosa.

6. Mendidik atau melatih diri untu taat kepada Allah.

7. Memberikan rasa kepada diri akan pahitnya bertaat sebagaimana engkau telah memberikan rasa kepada dirimu akan manisnya perbuatan durhaka.

8. Makan dan minum dari benda-benda yang datang dari cara yang halal.

Tempat Tinggal Iblis


Salah seorang sahabat, Anas Bin Malik r.a. berkata, "Iblis laknat telah bertanya kepada Allah S.W.T.. Antaranya ialah:-

Kata Iblis kepada Allah S.W.T.: "Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat kediaman yakni rumah untuk berzikir kepadamu. Tunjukkanlah kepadaku tempat kediamanku."

Firman Allah S.W.T. yang bemaksud: "wahai Iblis, tempat kediamanmu ialah di dalam bilik air (tandas)."

Iblis berkata: "Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak Adam itu tempat mereka berkumpul (masjid, surau). Di manakah tempat bagiku berkumpul?"

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud: "Wahai Iblis, tempat untuk kamu berkumpul ialah di pasar-pasar (di pusat-pusat membeli belah, pesta-pesta, kelab-kelab malam, majlis-majlis maksiat, tempat-tempat hiburan dan sebagainya)."

Iblis berkata lagi: "Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan pada anak Adam itu kitab untuk mereka membaca (Al-Quran). Tunjukkanlah kepadaku apa bahan bacaanku?"

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud: "Wahai Iblis, bahan bacaanmu ialah Syair (sajak dan yang bersangkutan dengannya)."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kepada mereka cerita-cerita (kata-kata benar). Apakah cerita-cerita bagiku?"

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, cerita bagimu ialah kata-kata dusta (bohong dan yang bersangkutan dengannya)."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan azan pada anak Adam untuk mereka mengajak orang datang (mengumpulkan orang unutk sembahyang berjamaah). Apakah azanku (unutk mengumpulkan orang)."

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, azan untukmu ialah seruling."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah mengutus para utusanmu (para nabi dan para Rasul) kepada anak Adam. Siapakah yang akan menjadi utusan bagiku."

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, para utusanmu ialah terdiri dari para dukun (dan yang lebih kurang sama dengannya)."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah berikan kitab bertulis (ayat-ayat Al-Quran) kepada anak-anak Adam. Apakah tulisan bagiku?"

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, tulisanmu ialah tulisan gincu palsu di badan (seperti lukisan-lukisan dilengan, tahi lalat yang diada-adakan dan yang lebih kurang sama dengannya)."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan kepada anak-anak Adam itu perangkap-perangkap. Apakah perangkap bagiku."

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, perangkap untukmu ialah wanita-wanita."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah memberikan makanan (yang disebut dengan namaMu) kepada anak-anak Adam. Apakah makanan untukku?"

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, makanan untukmu ialah sesuatu yang tidak disebut dengan nama Allah."

Kata Iblis: "Ya Tuhanku, Engkau telah berikan minuman (minuman yang halal dan yang sentiasa dimulakan dengan bismillah) kepada anak-anak Adam. Apakah minuman bagiku?"

Firman Allah S.W.T.: "Wahai Iblis, minuman untukmu ialah sesuatu yang memabukkan (seperti arak, yang lebih kurang sama dengannya dan minuman yang tidak dimulakan dengan bismillah)."

Ibnu Mas'uud r.a. berkata: "Kalau seseorang itu makan dengan tidak membaca bismillah, maka syaitan akan makan bersamanya. Apabila seseorang itu makan dan dimulai dengan bismillah maka syaitan tidak akan dapat makan bersama bahkan syaitan akan memuntahkan kembali apa-apa yang sudah dimakannya."

Ibrahim Annakhaai berkata: "Kalau seseorang itu masuk ke rumahnya dan memberi salam, maka syaitan akan berkata: 'Tidak ada tempat begiku di sini.' Dan kalau seseorang itu hendak makan atau minum lalu dimulai dengan bismillah, maka syaitan akan berkata: 'Tidak ada tempat dan tidak ada makanan dan minuman untukku di sini.' Akan keluarlah syaitan dengan rasa kecewa."

Sunday, September 20, 2009

Eid mubarak..


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


ramadhan baru berlalu..Syawal pula menjelma..Bagaimana dengan kita??Adakah Ramadhan yang baru berlalu itu memberi sedikit sebanyak perubahan yang lebih baik kepada kita??

"Maka rugilah bagi sesiapa yang tidak mendapat
kebaikan ramadhan walaupun sedikit"

"..sesiapa yang diharamkan kebaikan keatasnya,
maka sesungguhnya dia tidak akan mendapat apa2 kebaikan"

Adakah kita tergolong dalam dua golongan ini??Tepuk dada tanya iman.Malam yang lebih baik dari seribu bulan telah pun berlalu.. Yakinkah anda bahawa masih ada hayat untuk pertemuan yang akan datang??Tiada siapa pun yang tahu sampai bilakah hayatnya di dunia fana ini..

"ala bizikrillahi tatma'innal qulub"

Sunday, August 23, 2009

Ramadhan pertama




Alhamdulillah..buat pertama kalinya si kecil ini menjejaki ke bulan penuh barakah ini..X sangka kan. Kalau tahun lepas,keluarga saya menyambut ramadhan bersama 12 orang (termasuk seorang abang ipar).Tahun ni Tambah 2 orang baru.Seorang orang baru dalam keluarga saya,seorang lagi orang baru dalam dunia ni.Bukan sahaja orang baru,malah merangkumi sebagai mujahid kecil yang bakal menggemparkan dunia suatu masa nanti.

Doakan agar si mujahid kecil ini akan menjadi pemegang panji islam pada masa akan datang ya.moga Ramadhan al-Muabarak kali ini akan memberi lebih manfaat dan kebaikan kepada diri kita..Amin!

KULLU "AAM WA ANTUM BIKHOIR

bertemu lagi 'musim bunga' di tahun ini



Friday, August 21, 2009

Hadirmu ku nanti,pergimu ku tangisi...



'Alhamdulillah... syukurr..'
seronoknya kali ini dapat lagi bertemu dgn Ramadhan al-Mubarak.Syukur sangat..
Tapi...cukup ka sekadar mengucapkan rasa syukur ??sekadar lidah bergerak menyebut 'syukur'??Tidak!tidak sama sekali.Syukur perlu dibuktikan dengan perbuatan kita.Taat apa yang Allah suruh dan tinggal apa yang di larang.
'Ermm...apa nak buat ya.awal Ramadhan kali ni sambut dengan family kat rumah..syoknya..tapi yang x syok kalau x menghidupkan suasana Ramadhan la.
Kat rumah ada mama,abah,kakak,abang saiful,kakngah,abg ngah,Abdul kholiq,kak yah,aku,adik arah,ubeid,uqbah,Sarah aneesa,Abdul Kholiq..yang x dak nya,,kak ah(di utm skudai),dan abang din(sedang sebok praktikal di KL).


Seronoknya Abdul Kholiq menyambut Ramadhan kedua...Subhanallah..Bayi yang suci bersih ini diberi peluang bertemu bulan yang mulia..bersama ummi dan abah.


Bahagianya Sarah bertemu Ramadhan kali pertama dalam hidup..Semoga Ramadhan kali ini membawa berkat kepada sarah,mama dan abah sarah..

Ramai yang cakap... bertuah la orang yang sampai bulan yang penuh barakah ni..Tapi orang yang benar-benar manfaatkan bulan barakah sahaja yang beruntung.x semua yang menjejaki bulan mulia ni beruntung sebab ada diantaranya terus melakukan maksiat seperti bulan2 sebelumnya.Pada bulan ini juga pintu-pintu syurga dibuka seluas-luasnya dan pintu-pintu neraka ditutup serapat-rapatnya.Syaitan2 dibelenggu.Orang2 di dalam kubur mendapat kerehatan.Para malaikat merandahkan sayap2 mereka untuk menghitung amalan2 anak adam di bulan ramadhan ini.

"Telah datang kepada kamu bulan yang diberkati Allah.Telah difardhukan keatas kalian berpuasa.Didalam bulan ini,di buka pintu2 syurga dan ditutup pintu2 neraka,dan syaitan2 dibelenggu.Didalamnya terdapat 1 malam yang lebih baik dari seribu bulan.Sesiapa yang diharamkan kebaikan keatasnya,maka sesungguhnya dia tidak akan mendapat apa2 kebaikan."

~Riwayat imam Ahmad,An-Nasaie dan Al-Baihaqi.~

Betapa sayangnya Allah kepada kita...Apakah kita bersyukur?Diberi lagi pada bulan barakah ini pahala yang berlipat kali ganda.Sekali kita melakukan amalan sunat,pahalanya seperti amalan wajib.Sekali kita melakukan amalan wajib,pahalanya 10 kali ganda.Subhanallah.

Aku berfikir lagi...

Friday, August 7, 2009

TriaL....o9

Subhanallah..
awal betul trial kali ni.Rasanya Perlis adalah diantara negeri terawal yang mengadakan peperiksaan percubaan SPM 2o09.
Bermula dengan matapelajaran Bahasa Arab dan Pendidikan Seni Visual kertas 1.
Sekarang ni Matri terasa sunyi disebabkan ramai pelajar-pelajar pulang ke rumah masing2.Sebenarnya Matri hanya membenarkan pelajar2 yang ingin pulang kerana dikhuatiri dijangkiti demam,selsema atau batuk2.(sekarang musim demam di matri).Jadi di musim inilah klinik2 dan hospital dibanjiri 'pengunjung2' terutama dari sekolah berasrama.
Baru2 ini seorang kawan saya mengkhabarkan bahawa bilangan pelajar Matri yang berkunjung ke hospital dalam hari yang sama dia pergi lebih kurang 70 lebih.PELAJAR MATRI SAHAJA!.

Alhamdulillah..
Setakat ini tiada lagi kes yang berat2 seperti yang di war-war kan di setiap media massa.Nampaknya Allah memelihara Matri dari segala wabak yang diakhiri dengan kematian.Tetapi walau apa pun yang berlaku,kita perlu sentiasa ingat bahawa 'ajal maut di tangan tuhan'.ingat janji Allah
KULLU NAFSIN ZAA IQOTUL MAUT..
Terbit rasa simpati apabila melihat keadaan kawan2 saya yang berusaha berjalan ke dewan peperiksaan walaupun sedang sakit.Ada diantara mereka yang sakit dan hanya mampu terbaring.Tetapi Allah sayangkan mereka,pada hari peperiksaan mereka mendapat sedikit kekuatan.Walau dalam keadaan lemah,tetap digagahi jua langkah menuju perjuangan di medan pena.
Kepada sahabat2 dan sahibah2 yang ana kasihi...
Terasa malu untuk mencoret,tetapi ana x tahu mengapa ana rasakan suatu hubungan yang luar biasa sesama batch kita.Mungkin inilah yang dinamakan UKHUWWAH FILLAH.Hilanglah ukhuwwah seandainya tiada husnulzon(berbaik sangka).Betul kata salah seorang sahabat kita yang sempat sampaikan tazkirah sebelum ini."x da ukhuwah kalau x da husnulzon".Sejak form 3 sampai sekarang,antum dah buktikan kpd Matri yang antum berani menguruskan program/motivasi/camp/etc. dengan sendiri.Moga apa yang ada pada diri kita ini akan menjadi wasilah dalam terus memperjuangkan deen Islam ini.

Allah betul2 sayangkan kita.Allah uji begini untuk mengajar kita erti kesabaran.Kepada semua warga 15th generation,teruskan perjuangan!Innallaha ma 'ana.

TAKBIRRR!!!!!!

ALLAHU AKBAR!!!!!!

Saturday, July 25, 2009

i've lost 2 of my teacher

Bulan lepas..
Ummi Halimaton telah pergi menyahut seruanNya..
X sangka kata-kata sir Ghazali yang dia akan menjejaki langkah ummi akhirnya menjadi kenyataan..nampaknya Allah betul-betul menyayangi orang2 soleh ini..
Kami warga 15th generation amat terasa dengan kehilangan 2 orang murabbi ini.Mungkin disebabkan kedua-dua orang murabbi ini telah banyak memerah keringat mengajar kami srta telah banyak mencurah tenaga demi membimbing kami mengenali ilmu Allah yang Maha luas ini.
Jika nak dihitung pengorbanan mereka x terkira banyaknya.Apa yang saya dengar dan lihat,walaupun mereka sedang sakit,tetapi tetap digagahi juga untuk terus datang mencurahkan segala ilmu yang mereka ada..
Masa kelas ummi dulu...
beberapa kelas terakhir,ummi datang dalam keadaan x sihat..demam...sakit kepala...
saya dan kawan2 lain dah beritahu ummi.."ummi pi la rehat dulu"..tapi ummi x kan tinggalkan kelas kalau x dak apa2 yang betul2 lebih penting daripada mengajar kami.walaupun demam atau sakit apa2 yang x menghalang ummi dari terus melangkah ke kelas kami,beliau akan tetap melangkah dan terus melangkah..
Baru2 ni..sir Ghazali datang ke kelas kami dalam keadaan yang lemah(dari pemerhatian saya la).Setiap kali sir mengajar,saya perasan yang sir jarang menggunakan anggota kanannya.Saya agak curiga.Dan sahabat sekelas saya ada beritahu yang dia nampak tanda2 kematian pada sir seperti yang dia nampak pada nenek dia dulu.Tapi dia x berani nak beritahu sesiapa.Sehinggalah semasa saya di kelas,selepas menghadiri Halaqah Khas di dewan,sahabat2 saya yang lain baru habis mengerjakan solah sunat hajat dan turun dari musolla(surau) mengkhabarkan bahawa sir Ghazali baru sahaja kembali ke rahmatullah.
Tersentak pelajar-pelajar dalam kelas tingkatan 5 sains dan sastera puteri.Dan diwaktu itu,sahabat saya,Na*****h R***n*,menceritakan apa yang dia lihat ada pada sir beberapa hari lepas.
"Nampak apa D**?"
Saya tanya dia kerana saya nak tahu sangat2 apa yang dia nampak.
Dia cakap nampak hidung sir jatuh(Tulang hidung ke bawah dari yang asal).
Subhanallah..x sangka Allah dah beri petunjuk.Dan sir sendiri dapat rasakan yang dia akan dipanggil pulang.Dan saya baru tahu bahawa sir pernak mengalami mini strok.
'patut la sir jarang guna anggota kanan.dan kalau sir guna pun sekejap sangat.'
Ada sahabat ana cerita,semasa check tekanan darah sir kat PMC,rendah sangat.Tapi Sir tetap nak bangun sebab sir rasa bertanggungjawab keatas kami(calon2 spm 09) yang akan menghadapi trial x lama lagi walaupun sepatutnya sir perlu rehat yang cukup.Sir kata..
"Pelajar-pelajar masih memerlukan guru yang mengajar mereka sebab mereka akan periksa x lama lagi.Kalau x saya yang pergi mengajar,siapa lagi??"(lebih kurang maksudnya.)
Semasa sir cakap ni,sir dalam keadaan terlalu lemah dan x berdaya.
Takziah buat Keluarga Sir.Semoga Allah menyayangi dan merahmati Sir di 'sana'.Allah lebih menyayangi sir Ghazali daripada kita semua.Hanna,Allah tau apa yang terbaik.Semoga Tok Chik anti ditempatkan dalam kalangan orang-orang soleh.Sir betul2 pergi dalam melakukan kerja islam.
Al-Fatihah buat Sir Ghazali

Saturday, June 13, 2009

lirik yang syirik!

Syirik lyrics from black eyed peas.
> > > > > > > > > > > > > >
> > > > > > > > > > > > > > Semua orang mesti tahu lagu "where is the love" nyanyian black eyed peas kan,tau tak dalam senikata dia ada satu rangkap yang bleh membawa korang kepada syirik tanpa korang sedari.... rangkapnya...
> > > > > > > > > > > > > > "father,father,father,help us"
> > > > > > > > > > > > > > "send some guidence from above.. "
> > > > > > > > > > > > > >
> > > > > > > > > > > > > > Astaghfirullahala'zim..ayat ni memohon bantuan daripada bukan Allah...bila kita mintak tolong daripada selain Allah, kita akan dikira sebagai syirik....aku tak nak kawan-kawan seagama aku syirik tanpa disedari. Harap boleh fowardkan pada sahabat2 semuslim yg lain....
> > > > > > > > > > > > > >
> > > > > > > > > > > > > > Asy'hadu Alla illah ha illAllah,wa Asy'hadu anna Muhammad da'ra' Rasullullah

Kristian Ortodok

 Bahaya mazhab Kristian yg 'mirip'Islam

 Sebuah sektsa dalam agama Kristian,
 cara peribadatannya hampir sama
dengan Islam. Sukar membezakan
 kristian gaya baru?
 Saat Maghrib telah tiba. Belasan orang
 di Hotel Sahid Surabaya
 itu bergegas sholat. Semuanya
berkopiah dan dipimpin
seorang imam. Jangan keliru,mereka
 bukan kaum Muslimin yang sedang
menunaikan kewajiban sholat Mahgrib.
 Mereka adalah jamaah Kristian Ortodok
kristian ortodok, sebuah sektsa dalam
 agama Kristian. Boleh jadi,
 orang awam akan terkeliru sebab ,
sektsa ini memang sangat mirip
 Islam.Bukan saja
 asalnya serumpun,Timur Tengah, tapi
 juga ritual dan tatacara
peribadatannya nyaris sama.Tengoklah
saat mereka sholat.
Selain berkopiah dan dipimpin seorang
 imam,bila
 berjamaah,juga memakai bahasa Arab.
 Rukun sholatnya pun hampir sama. Ada
ruku'
 dan sujud. Bezanya,bila kaum Muslimin
diwajibkan sholat 5 kali
sehari,penganut Kristian ortodok lebih
 banyak lagi, 7 kali sehari setiap 3
 jam;
 masing-masing dua rakaat. Mereka
 menyebutnya:sa'atul
awwal (fajar/shubuh), sa'atuts tsalis
 (dhuha), sa'atus sadis (dhuhur),
sa'atut tis'ah (ashar), sa'atul ghurub
 (maghrib), sa'atun naum (Isya'),
dan sa'atul layl (tengah malam).
Hal yang sama juga pada amalan puasa.
 Puasa wajib bagi orang
Islam dilakukan selama sebulan dalam
setahun, dikenal dengan
 shaumu ramadhan. Sedang pada Kristian
 ortodok disebut shaumil
 kabir (puasa 40hari berturut-turut)
yang dilakukan sekitar bulan April.
 Jika dalam
Islam ada puasa sunah Isnin - Kamis,
 pada kristian ortodok dilakukan pada
 Rabu dan Juma'at, dalam rangka
 mengenang kesengsaraan Kristus.
Selain sholat dan puasa, jamaah
 Kristian ortodok juga
 mengenal zakat. Zakat, dalam ajaran
 Kristian ortodok, adalah satu
persepuluh dari pendapatan
 Gambar2 ajaran kristian ortodok yg
mungkin anda keliru.... jadi
 berhati2laaaa kita tentang ajaran
 kristian ortodok...

Erti sebuah persahabatan

Mungkin ramai yang dah biasa baca artikel seperti ini..Tetapi,Erti persahabatan tak pernah lupus dalam jiwaku, meskipun nilai - nilainya pudar dibawa arus masa.
Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri…tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita. Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, begitu juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya. Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri. Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, 'memaksa’ dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya? Seperti, dia juga tahu rasa kecewa…tetapi kita sering terlupa.
Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia. Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita. Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah? Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?
Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat kita, kerana dia juga seorang manusia, dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Di sebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan, di sebalik ketenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan…kita tidak tahu…tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.
Jika anda bersahabat, bersiaplah untuk berkorban demi sahabat anda. Jika anda bermusuhan dengan sahabat anda, bersiaplah untuk mengalah demi persahabatan kalian.
Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan, tetapi persahabatan tidak akan ada tanpa rasa hormat. Ini merupakan salah satu hal yg membuatkan sesuatu persahabatan itu lebih berharga daripada harta

Erti sebuah persahabatan

Mungkin ramai yang dah biasa baca artikel seperti ini..Tetapi,Erti persahabatan tak pernah lupus dalam jiwaku, meskipun nilai - nilainya pudar dibawa arus masa.
Dalam dunia ini, kita tidak punya sesiapa kecuali diri sendiri…tetapi dalam kita bersendiri, kita beruntung kerana mempunyai seorang sahabat yang memahami kita. Sebagaimana kita mengharapkan keikhlasan dan kejujuran seorang sahabat, begitu juga dia.
Tetapi kita sering terlupa akan hal itu. Kita cuma mengambil kira tentang harapan dan perasaan kita.
Kita rasa dikhianati bila dia tidak menepati janjinya. Kita tidak memberi dia peluang untuk menerangkan keadaannya. Bagi kita, itu alasannya untuk menutup kesilapan dan membela diri. Kita terlupa, kita juga pernah membiarkan dia ternanti-nanti...kerana kita juga ada janji yang tidak ditepati. Kita beri beribu alasan, 'memaksa’ dia menerima alasan kita. Waktu itu, terfikirkah kita tentang perasaannya? Seperti, dia juga tahu rasa kecewa…tetapi kita sering terlupa.
Untungnya mempunyai seorang kawan yang sentiasa di sisi kita pada waktu kita memerlukan dia. Dia mendengar luahan perasaan kita, segala rasa kecewa dan ketakutan, harapan dan impian kita luahkan, dia memberi jalan sebagai laluan penyelesaian masalah.
Selalunya kita terlalu asyik bercerita tentang diri kita hingga kadang-kadang terlupa kawan kita juga ada cerita yang ingin dikongsi bersama kita. Pernahkah kita memberi dia peluang untuk menceritakan tentang rasa bimbangnya, rasa takutnya? Pernahkah kita menenangkan dia sebagaimana dia pernah menyabarkan kita?
Ikhlaskah kita mendengar tentang kejayaan dan berita gembiranya? Mampukah kita menjadi sumber kekuatannya seperti mana dia meniup semangat setiap kali kita merasa kecewa dan menyerah kalah? Dapatkah kita yakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai, kita boleh dijadikan tempat untuk bersandar bila terasa lemah, agar tidak rebah? Bolehkah kita menjadi bahu untuk dia sandarkan harapan?
Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita. Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan sahabat kita, kerana dia juga seorang manusia, dia juga ada rasa takut, ada rasa...bimbang, sedih dan kecewa.
Dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan kawan sebagai kekuatan. Jadilah kita kawannya itu. Kita selalu melihat dia ketawa, tetapi mungkin sebenarnya dia tidak setabah yang kita sangka. Di sebalik senyumannya itu, mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan, di sebalik ketenangannya, mungkin tersimpan seribu kekalutan…kita tidak tahu…tetapi jika kita cuba jadi sahabat seperti dia, mungkin kita akan tahu.
Jika anda bersahabat, bersiaplah untuk berkorban demi sahabat anda. Jika anda bermusuhan dengan sahabat anda, bersiaplah untuk mengalah demi persahabatan kalian.
Rasa hormat tidak selalu membawa kepada persahabatan, tetapi persahabatan tidak akan ada tanpa rasa hormat. Ini merupakan salah satu hal yg membuatkan sesuatu persahabatan itu lebih berharga daripada harta

...Air mata wanita...

Seorang anak laki-laki kecil bertanya kepada ibunya "Mengapa engkau menangis?"
"Karena aku seorang wanita", kata sang ibu kepadanya.
"Aku tidak mengerti", kata anak itu.
Ibunya hanya memeluknya dan berkata, "Dan kau tak akan pernah mengerti"
Kemudian anak laki-laki itu bertanya kepada ayahnya, "Mengapa ibu suka menangis tanpa alasan?"
"Semua wanita menangis tanpa alasan", hanya itu yang dapat dikatakan oleh ayahnya.
Anak laki-laki kecil itu pun lalu tumbuh menjadi seorang laki-laki dewasa, tetap ingin tahu mengapa wanita menangis.
Akhirnya ia menghubungi Tuhan, dan ia bertanya, "Tuhan, mengapa wanita begitu mudah menangis?"
Tuhan berkata:
"Ketika Aku menciptakan seorang wanita, ia diharuskan untuk menjadi seorang yang istimewa.
Aku membuat bahunya cukup kuat untuk menopang dunia; namun, harus cukup lembut untuk memberikan kenyamanan "
"Aku memberikannya kekuatan dari dalam untuk mampu melahirkan anak dan menerima penolakan yang seringkali datang dari anak-anaknya "
"Aku memberinya kekerasan untuk membuatnya tetap tegar ketika orang-orang lain menyerah, dan mengasuh keluarganya dengan penderitaan dan kelelahan tanpa mengeluh "
"Aku memberinya kepekaan untuk mencintai anak-anaknya dalam setiap keadaan, bahkan ketika anaknya bersikap sangat menyakiti hatinya "
"Aku memberinya kekuatan untuk mendukung suaminya dalam kegagalannya dan melengkapi dengan tulang rusuk suaminya untuk melindungi hatinya "
"Aku memberinya kebijaksanaan untuk mengetahui bahwa seorang suami yang baik takkan pernah menyakiti isterinya, tetapi kadang menguji kekuatannya dan ketetapan hatinya untuk berada disisi suaminya tanpa ragu "
"Dan akhirnya, Aku memberinya air mata untuk diteteskan.
Ini adalah khusus miliknya untuk digunakan kapan pun ia butuhkan.
"
"Kau tahu:
Kecantikan seorang wanita bukanlah dari pakaian yang dikenakannya, sosok yang ia tampilkan, atau bagaimana ia menyisir rambutnya.
"
"Kecantikan seorang wanita harus dilihat dari matanya, karena itulah pintu hatinya - tempat dimana cinta itu ada.

*Terima kasih kepada pengirim :)

Ribena yang kita minum..Ada kandungan arak???

> BERITA SAHIH / RIBENA ADA KANDUNGAN ARAK

     LONDON : Pemimpin Islam di Birmingham menggesa diadakan rombakan menyeluruh dalam undang-undang pengguna selepas kemunculan berita menggemparkan bahawa 2 minuman ringan kegemaran mengandungi arak .

      Birmingham Post semalam melaporkan ramai peniaga membuang stok Ribena dan Lucozade selepas pengguna mendapati ramuan perisa air minuman itu mengandungi arak meskipun pada paras yang rendah . Peraturan makanan tidak mensyaratkan pengeluar produk itu, Glaxo-SmithKline tidak menyenaraikan arak pada bungkusan minuman itu kerana kandungan arak itu pada kadar yang amat rendah .

      Bagaimanapun, umat Islam yang diharamkan daripada meminum arak mendakwa semua minuman ringan seharusnya dilabelkan dengan jelas jika ada ramuan yang bercampur arak meskipun amat sedikit . Empat tahun lalu, Walkers, sebuah syarikat makanan, menukar label pada bungkusan kerepeknya selepas akhbar Birmingham Post mendedahkan snek keju dan bawangnya mengandungi ekstrak lembu tidak sembelih . Kandungan arak dalam Ribena dan Lucozade adalah kurang daripada 0 . 1 peratus tetapi umat Islam memberitahu Birmingham Post bahawa mereka kecewa selepas mengetahui bahawa mereka sejak sekian lama meminum arak meskipun pada paras yang teramat rendah .

      Pengerusi Masjid Jamik Birmingham, Dr Mohammed Naseem menyuarakan rasa terkejutnya kerana undang-undang itu masih membenarkan kandungan dalam makanan atau minuman tidak dinyatakan dengan jelas pada label . . ' Kita amat kecewa kerana sebelum ini umat Islam menganggap minuman ringan seperti Ribena dan Lucozade ini halal tetapi sebaliknya, ' katanya .

      Pekedai yang juga anggota Persatuan Peniaga Ladypool, Mohammed Zaman Khan berkata penjualan Ribena dan Lucozade jatuh mendadak sejak beberapa minggu lalu dan beliau memastikan produk itu tiada pada rak kedainya .

      Jurucakap Glaxo-SmithKline memberi alasan label minuman dan makanan pasti tidak dapat dibaca jika peraturan mensyaratkan semua komponen bagi penyediaan makanan itu dinyatakan . ' Sesetengah bahan perasa mengandungi lebih 50 komponen . Kami amat sensitif dengan keperluan budaya pengguna dan cuba menangani isu itu jika ia dimaklumkan kepada kami, ' katanya .

      Beliau mengakui minu man tenaga Lucozade berperisa asli, limau, tropika dan sitrus mengandungi paras rendah arak begitu juga dengan lima perasa yang disediakan untuk Ribena . . - Agensi

pilihlah..

Manusia - Eh, dah subuh dah?
Malaikat - bangunlah wahai anak Adam, tunaikan solat subuh mu .
Syaitan - Alahhhhhh, kejaplah, ngantuk ini...awal lagi nie?.
zzzzzzzz
Manusia - Nak makan, laparlah ??
Malaikat - Wahai Anak Adam, mulakanlah dengan Bismillah...
Syaitan - Ahh, tak payahla... dah lapar ini !! mmm.​.​sedapnyaaaa?​ .
Manusia - Hari ni nak pakai apa ye?
Malaikat - Wahai anak Adam, pakailah pakaian yang menutup aurat..
Syaitan - Ehh, panaslah, takde style langsung, nampak macam orang kampung!!!
Manusia - Alamak, dah lewat!
Malaikat - Bersegeralah wahai manusia , nanti terlewat ke pejabat..
Syaitan - Ahhh? Awal lagi? Mmm..aaahh? Suruh si X (orang lain), punchkanlah?
Manusia - Azan sudah kedengaran.. .
Malaikat - Wahai anak Adam, bersegeralah menunaikan kewajipan
Syaitan - Baru pukul berapa.. rilex lah..awal lagi nieii?.
Manusia - Eh, eh.... tak boleh tengok ini, berdosa...
Malaikat - Wahai anak Adam, alihkanlah pandanganmu, sesungguhnya Allah Maha Melihat dan mengetahui !
Syaitan - Perggghh... best tu... . rugi ooo kalau tak tengok nie..
Manusia - Saudaraku sedang melakukan dosa
Malaikat - Wahai anak Adam, cegahla ia..
Syaitan - Apa kau sibuk? Jangan jaga tepi kain orang, lantaklahh?
Manusia - Elok kalau aku sampaikan nasihat ini kepada orang lain
Malaikat - Wahai anak Adam, nasihat-​menasihatilah sesama kamu..
Syaitan - Sendiri pikirlah, semua dah besar, buat apa susah-susah... pandai-pandai lah?
Manusia - Aku telah berdosa..
Malaikat - Wahai anak Adam, bertaubatlah kamu,​sesungguhnya Allah Maha Pengampun...
Syaitan - Tangguhlah dulu, lain kali boleh bertaubat... lagipun muda hanya sekali.​.​.​.​.​rugila.​.​ ... (kalau sempatla)
Manusia - Kalau pergi, mesti seronok!
Malaikat - Wahai anak Adam, kakimu ingin melangkah ke jalan yang dimurkai Allah, berpalinglah dari jalan itu ..
Syaitan - Jangan bimbang, tiada sesiapa yang tahu.​.​.​.​Jomlahhh?​
Manusia - Uuhhh?letihnya arini..tak solat lagi nieee?.
Malaikat - Wahai anak Adam, taatilah Allah dan RasulNYA, kebahagiaan di dunia dan akhirat untukmu. Solat itu wajib bagimu...
Syaitan - Hei anak Adam, ikutilah aku,​kebahagiaan di dunia (sahaja) dan kebahagiaan diakhirat (jangan mimpilah!) untukmu...
Sekarang anda mempunyai 3 pilihan !!!!!!
1. Anda - Patut ke aku biarkan je E-mail ini simpan dalam mailbox aku.
2.
Malaikat - Ingatkan pada kawan yang anda kenal
3.
Syaitan - Tak payahlah sibuk-sibuk

sebarkanlah!!!

sebelum kamu baca,saya berjanji untuk menyampaikan mesej ini kepda kawan-kawan saya yang lain dalam lingkungan tiga hari selepas habis membaca surat ini.
wahai manusia,adakah iman kamu kuat atau lemah. adakah kamu berani untuk melawan
 DAJJAL.iman kamu hendaklah kuat dan hendaklah kamu jangan memikirkan kamu kuat.surat-surat berantai,mesej
 palsu,mesej nasib adalah semua tidak bagus.mempercayai nasib adalah fasik.hendaklah kamu
 membaca surah al-kahfi setiap masa
 yang lapang.
dajjal akan keluar apabila MasjidilAqsa tidak berazan selama 5 atau 7 hari.
 kemungkinan pada 21/12/2012. ramai orang fikir itu tarikh kiamat. TIDAK!!!! Nabi Isa tidak turun utuk berdakwah lagi selama 7 tahun!! dajjal ada 30. semuanya akan insaf sebelum mati. dikatakan dajjal benar akan berkuasa selama 44 hari atau tahun. jangan takut... dajjal tidak boleh masuk baitul maqdis,mekah dan madinah.
ya'juj dan makjuj tidak muncul lagi. kaum yang telah dkepung dan diperangkap oleh raja zulqarnain dan kaumnya serta membina dinding tinggi yang diperbuat daripada besi dan tembaga. haiwan yang aneh,ad-dabah,tidak keluar lagi.haiwan sepanjang 60 hasta ini membawa tongkat Nabi Musa dan cincin Nabi Sulaiman. matahari masih tidak terbit dari tempat terbenamnya bermakna pintu taubat masih terbuka.
kekurangan gempa bumi dan gunug berapi mengakibatkan tekanan pada bumi lalu mereka bencana terbesar di dunia. laut akan kering dan menjadi gurun. neraka jahannam akan terbuka pintunya. kiamat akan berlaku apabila tiada orang menyebut nama ALLAH.
sebarkan kepada orang lain terutamanya umat islam. sesunguhnya kiamat adalah jari hantu dan kelahiran Rasul Allah SAW adalah jari telunjuk.betapa dekatnya kiamat itu.sebarkan lah kerana kamu telah berjanji di awal surat ini. jika kamu tidak menghantar surat ini seperti janji yang kamu telah kotakan. sesungguhnya orang yang mungkir janji dia adalah munafik.(andai ada yang tersilap,harap boleh beri teguran secara direct ke sini)

maruah diri orang bercinta

Adakah orang yang bercinta hilang maruah?
Antara kemuliaan manusia adalah maruah dirinya. Orang yang bercinta seolah-olah cuba menggadaikan maruahnya kerana mereka menghampiri perzinaan. Manakala orang yang bercinta dan pernah berzina tidak layak berkahwin kecuali dengan orang yang pernah berzina. Allah berfirman: Lelaki yang berzina (lazimnya) tidak ingin berkahwin melainkan dengan perempuan yang berzina atau perempuan musyrik; dan perempuan yang berzina itu pula tidak ingin berkahwin melainkan oleh lelaki yang berzina atau lelaki musyrik. Dan perkahwinan yang demikian itu terlarang kepada orang-orang yang beriman.(Surah An-Nur: 3)
Jadi, orang yang pernah bercinta juga tidak sesuai untuk berkahwin dengan orang yang tidak pernah bercinta. Tidakkah itu suatu penghinaan dari Tuhan? Jadi orang yang bercinta hanya layak berkahwin dengan orang yang pernah bercinta juga?
Itulah pasangan yang layak untuk dirinya. Kerana wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik. Lelaki yang baik untuk wanita yang baik.
tp x semestinya org yg bercinta ni jht....jgn terasa pulak...tp cbe la kita fikir2kan ..
ni plk 1 kes!
Tanya sikit,.. adik angkat, kakak angkat, abang angkat boleh ke? Ganti bercinta....
Semua itu adalah perangkap iblis dan syaitan. Hakikatnya adalah sama. Cinta yang diberi nafas baru. Kulitnya nampak berlainan, tetapi isinya adalah sama. Adik angkat, kakak angkat, abang angkat adalah suatu bentuk tipu daya iblis dan syaitan. Manusia yang terlibat dengan budaya angkat ini sebenarnya telah masuk dalam perangkap syaitan. Cuma menunggu masa untuk dikorbankan. Namakan apa nama sekalipun, abang angkat ke, motivator ke, semuanya adalah sama. Jalan akhirnya akan bertemu dengan zina. Jadi seolah-olah orang yang bercinta telah hilang maruah diri? Mengukur maruah diri bukan ditentukan oleh manusia tetapi oleh Pencipta manusia.Orang yang sedang mabuk bercinta akan mengatakan orang yang bercinta tidak menjejaskan maruah dirinya. Manakala, bagi orang yang menjaga diri, tidak mahu terlibat dengan cinta sebelum kahwin, akan mengatakan orang yang bercinta sudah tidak bermaruah lagi. Cintanya ditumpahkan kepada orang yang belum layak menerima cinta suci. Kalau begitu ukuran bermaruah atau tidak adalah ditentukan oleh Allah.
wallahu a'lam.... stiap mkhluk psti ade melakukan kesalahan...
Dan sebaik2 mereka yang melakukan kesalahan itu ada yang bertaubat..
fikir kan la sejenak..bukn korang je...ni peringatan untuk diri penulis jugak

Surat dari Zionis LAKNATULLAH

Karya kali ini adalah petikan daripada blog Allahyarhamhu Akhi Ammar Zulkifli.Moga segala yang dibaca akan banyak beri manfaat..

***********************************************************************

Entri kali ini adalah hasil karya teman saya, Muhammad Saif Bin Jamaluddin, yang sensitif kepada warga Palestin nun setapak dua mengarah ke timur laut Mesir. Dari hanya terperosok dalam kotak inbox, saya ingat elok lagilah kalau ia dibaca dalam ruang blog ini.

"Daripada : warga yahudi
Kepada : pelajar-pelajar perubatan mesir

PENGHARGAAN DARI BUMI PENJAJAH

Wakil-wakil Amerika dan Yahudi mengucapkan jutaan terima kasih atas sumbangan yang telah diberikan.

Sumbangan-sumbangan melalui pembelian KFC , McDonald , Coca Cola dan lain-lain telah banyak membantu kami. Terbaru, sumbangan-sumbangan ini telah disalurkan terus kepada Gaza dalam bentuk bom, roket serta senapang dan peluru-peluru.

Setakat ini angka kematian melebihi 300 orang, kebanyakkannya orang awam. Termasuk kanak-kanak dan wanita. Dilaporkan juga lebih 1000 orang telah cedera.

Dengan sumbangan yang banyak yang tersedia ada, pihak Israel akan menambahkan lagi serangan ke Gaza. Hal ini bagi mengelakkan rakyat palestin menjadi pengganas.

Kami berbesar hati atas sumbangan ikhlas dari kamu semua. Ingatlah bahawa semua serangan ini hanya untuk mengelakkan keganasan yang lebih teruk.

Pihak kami mendapati bahawa kamu semua mendapat 400 USD sebulan.

Pihak kami menasihati kamu semua supaya terus berbelanja menggunakan duit tersebut untuk diri kamu sendiri dan janganlah banyakkan menderma. Hal ini kerana keadaan ekonomi dunia yang agak teruk. Maka gunakan duit itu sepenuhnya ataupun simpan sahaja.

Cuti musim sejuk ini, pihak kami mendapati ramai dikalangan kamu berbelanja untuk melancong ke Luxor, Aswan, Baharia, Turki dan sebagainya. Pasti kan wang simpanan kamu semua dibelanjakan sepenuhnya bagi tujuan ini.

Tidak perlulah anda bersusah payah untuk menderma kepada Palestin. Kondisi kamu sebagai pelajar kelihatan tidak mengizinkan. Ramai lagi umat Islam yang sanggup menderma.

Tiada yang perlu dirisaukan. Rakyat palestin adalah rakyat yang tahan sejuk. Musim sejuk kali ini, mereka tak perlukan selimut-selimut dan baju sejuk.

Rakyat Palestin adalah rakyat yang kurang makan. Jadi, mereka tak perlukan makanan yang banyak.

Rakyat Palestin adalah rakyat yang mempunyai antibodi yang cukup mantap. Kerana itu, mereka tak perlu bekalan ubat ubatan.

Rakyat Palestin adalah rakyat yang mampu berdikari dengan baik. Maka tak perlulah diberikan apa-apa sumbangan kepada mereka.

Percayalah kepada janji Allah, kemenangan Palestin pasti terjadi. Maka kamu semua tak perlulah menderma apa-apa.

Yang pastinya, kamu semua akan menjadi saksi dan menjadi peneman kami semasa di akhirat kelak. Kerana sumbangan kamu semua kepada kami, pastinya persoalan yang akan ditanya Allah kelak. Kamu jawablah sendiri dengan Allah alasan-alasan yang boleh lari dari menyumbang kepada palestin walau pun Palestin itu hanya jiran bumi Mesir sahaja.

Terim kasih sekali lagi kami ucapkan.

Yang Benar,
Zionis Laknatullah
(PENJAJAH BANGSAT BUMI AL-QUDS)
Maka saya anjurkan bacaan doa yang tidak putus-putus kepada saudara kita di sana. Panjangkanlah berita dan sensitiviti kita ini kepada rakan-rakan kita yang lain. Bumi Palestin ini tidak sanggup dibiarkan basah dengan darah umat yang tak berdosa.

Labuhkan doa dalam qunut saudara dengan Qunut Nazilah. Moga didengar di ketujuh-tujuh langit, sampai ke Arasyh Allah.
"Ya Allah,Sesungguhnya kami meletakkan-Mu di batang-batang leher musuh2 kami Dan kami berlindung dengan-Mu daripada kejahatan2 mereka

Ya Allah,Leburkanlah kumpulan2 mereka Pecah belahkan dan kacau bilaukan persatuan mereka.Goncangkan pendirian mereka Dan hantarkanlah anjing2 kamu kepada mereka.

Wahai Tuhan Yang Gagah Perkasa. Wahai Tuhan Yang Penuh Raksasa Wahai Tuhan Yang Bersifat Murka.

Ya Allah Ya Allah Ya Allah
Wahai Tuhan yang menurunkan kitab, Wahai Tuhan yang mengarakkan awan Wahai Tuhan yang menewaskan bala tentera al-ahzab, kalahkan mereka. Kalahkan mereka Kalahkan mereka Dan menangkan kami ke atas mereka."

*********************************************************************
Blog Asal



Berita dan kenangan tentang Akhi Ammar Zulkifli




























































Jiwa mereka yang hangat cintanya mencari akhirat. Laksana anak-anak akhirat...melihat dunia dari jendela akhirat.Blog Allahyarhamhu Akhi Ammar Zulkifli

Friday, June 12, 2009

my nEphew..
































































































Abdul Kholiq































kematian semakin manghampiri...

Beberapa hari lepas..
"Abah,jom pi tgk pak Salleh kat icu."
Mama mengajak abah menziarahi jiran kami yang dikhabarkan telah koma dan kini berada di ICU di hospital Tengku Fauziah,Alor Star.
"Jom.."
"Abah,pak Salleh tu siapa ya?"
Saya Bertanya setelah berfikir dan tidak menjumpai jawapan yang diharapkan.Agaknya mungkin kerana selalu saya tiada di rumah.Jadi,terlupa nama jiran2 tetangga.
"Pak Salleh tu kan ayah Aton,"
"o0o0o0oo0owh.."
Baru ingat.Aton,rakan sepermainan semasa kecil2 dulu.Dah lama x dengar khabar tentang dia selepas dia menamatkan pembelajaran di peringkat sekolah dan telah melanjutkan pelajarannya di IPT.
Malam tu...agak lewat la jugak.Saya x ingat jam berapa,tiba2 ada orang ketuk pintu rumah.Adik saya,Ubeid yang sedang menghadap desktop pon pergi la bukak pintu.Rupa2 nya pak ngah(jiran)nak jumpa abah.Ubeid pon pegi la panggil abah di dalam bilik.
Saya tengok macam ada sesuatu yang penting ja semasa abah bercakap dengan pak ngah.suspen betul.abah keluar skit pastu tarik pintu tutup.
'kenapa?'
Pelik juga dengan tindakan abah.'Hal org tua kot..'sedapkan hati sendiri.
"awat abah??"
Soalan pertama yang keluar setelah abah masuk..
"dak..pak ngah habaq,pak salleh dah takdak"
Innalillahiwainnailaihiroji 'un..

Kelmarin..
Berpagi-pagi di Pendang Lake Resort untuk hari terakhir KMK-13.Semasa sedang tadabbur alam pagi bersama beberapa orang ahli kumpulan dan faci,sedang mengulas kembali perjalanan aktiviti sebelum2 ni,tiba2 kak Tasnim Z.A. menyentuh tentang kematian
"kita x tau kan bila kita akan di panggil pulang??
awal pagi tadi ada orang mesej kak tasnim sorang sahabat kita dalam jurusan medic di mesir telah kembali menghadap Ilahi.Kemalangan di sana(Mesir).."
saya telah menerima berita bahawa seorang lagi mujahid muda telah gugur di medan jihad.Lantas terus kak aisyah tanya..
"sapa??sapa??"
"Lepasan Matri,Ammar Zul.."
Beberapa jiwa yang mengenalinya tersentak tatkala mendengar nama tersebut.AMMAR ZUL..nama yang sangat dikenali di Matri..Dia adalah senior semasa saya di tingkatan 1.Mungkin saya x berapa kenal dia,tetapi dengan cerita2 yang saya dgr ttg dia,insyaAllah dia adalah mujahid fi sabilillah.
Tadi baru saya dapat berita jenazahnya dibawa pulang ke Malaysia pagi tadi.TAKZIAH buat keluarga Allahyarham.semoga Rohnya dicucuri rahmatNya.
Nampaknya Allah Betul2 sedang mengingatkan tentang kematian yang semakin menhampiri..Mula2 Ummi,kemudian jiran,Ammar Zul dan beberapa orang lagi yang telah kembali menghadapNya..
Adakah kita dah cukup persediaan untuk menghadapiNya??Sudah cukupkah bekalan yang ada pada kita sekarang???

Friday, May 15, 2009

menerima dan kehilangan..

19 April lepas..

     Subhanallah...Tangisan Abdul Kholiq menghilangkan rasa kesakitan ibunya,Siti Syuhadah yang baru melepasi gelanggang pertarungan antara hidup dan mati.Kelahiran mujahid kecil ini menjadi pengubat hati bonda.Lafaz syukur sentiasa meniti di bibir ayahanda tersayang,Ismail Najmuddin.Keserian terserlah di wajah suci Abdul Kholiq.Senyuman sentiasa terhias tatkala datuknya,Mohamad Kamal meriba si mujahid kecil.Nenda,Mariam sentiasa mendoakan yang terbaik buat cucu tersayang..


Abdul Kholiq bin Ismail Najmuddin


14 Mei o9

Seorang guru telah dijemput pulang menghadap Rabbnya.Datin Halimaton Hussein atau lebih dikenali dengan panggilan Ummi,seorang guru yang telah banyak menyumbang tenaga,harta dan sebagainya kini telah kembali ke rahmatullah demi menyahut seruan Yang Maha Esa..
Minggu sebelumnya..beberapa orang rakan saya pergi bertanding dalam pertandingan Forum Remaja dibimbing sendiri oleh Ummi.Namun,penyertaan mereka dalam pertandingan forum ini mendapat sedikit tentangan dari beberapa orang guru lain kerana penglibatan kali ini sedikit mengganggu perjalanan pembelajaran.Namun,Ummi tidak jemu memberi sokongan dan bantuan.
     Pesanan ummi kepada rakan2 yang terlibat dengan pertandingan ini supaya buat yang terbaik.
"bila lagi ummi nak tengok.."
Kata-kata terakhir ummi benar2 menyentuh hati.Mula2 memang x faham apa yang nak dimaksudkan.Mula2 ingtkan mungkin sebab yang terlibat ni semua form 5,so tahun depan dah habis sekolah.Rupa2nya ada maksud yang tersirat di sebalik kata2 ummi.
     Sehari sebelum tarikh kematian Allahyarhamah,saya ada melawat ummi di ccu.Keadaan ummi memang menyayat hati.Ummi terlantar tanpa dapat berbuat apa2.apa yang saya nampak,tangan ummi bengkak.Mungkin itu kesan dari penyakit yang baru dikesan,'Kidney failure'.Ya Allah...Satu demi satu ujian yang terpaksa ummi tempuh.Tapi saya yakin dengan janji Allah.Allah x kan beri sesuatu ujian terhadap seseorang melainkan apa yang dia mampu.
     Semoga pemergian ummi ini diiringi dengan doa dan semoga roh ummi ditempatkan di tempat orang yang dirahmatiNya.

Allahummaghfirlaha warhamha wa 'afiha wa'fu'anha

Al-Fatihah

Wednesday, March 18, 2009

bErseDiakaH kiTa??

Mungkin ramai dari kalangan pelajar sekolahku yang ingin melanjutkan pelajaran ke luar dari khazanah ilmu di sini.Mungkin kalian telah bersedia dan mungkin tidak.

Di sini,ingin aku maklumkan serba sedikit yang aku tahu tentang dunia yang sangat berbeza jika nak dibandingkan dengan kampus tarbiyah kami di sini.Atau lebih tepat 'dunia yang lebih mencabar'.

Sedikit coretan yang dilayangkan buat temanku yang kini sedang berjuang di 'medan perjuangan' berbekalkan tarbiyah yang hampir 4 tahn di kampus tarbiyah.

Akan ku cuba lampirkan sebuah nukilan sahabatku yang meluahkan apa yang dirasainya ketika berada di sana....


.....ikuti kisahnya...


*****************************************************************


bismillah..

assalamualikum..

pekabar keadaan kat sna??km kat cn,alhamdulillah,makin sehat..hehe..keadaan kat cn memg ckup mencbar..kdg2,tak tahan..hati jd keras.aper kak 'a****h pesan,rasa cam tk berkesan lgsung..bdak2 kat cn,rme duk kate,taun lastla kne enjoy skit..taun dpn nk msuk u...pa lagi,taun ni la nk wat sume perkra..nk kwad kakila,mcm2..

then,slalu gak rasa sunyi..mst timbul rasa nk cr pakwe..rasa nk da orang tggu..g skola sama2..nk da org anta blik umah..nk teman setiap masa...hm..tp kne than ja la..tepuk dada tanya iman,bkn tepuk dada tanya selera....lgpun,km dah janji tkmo couple..mudah2an Allah beri kekuatan..da gak member2 yg nk tlg crikan.. tp km tolak..da yg tny,cmner nak kwin klu tak kenal?km tk ingtla,km jwb pa..da gak,km terangkan serba sedikit pasl SAHABAT..entahla diorg phm ker tak...

ha!km ckp,bleh ja kawen tak kenal...cm along km..huhu..lpas kwen..cam org muda tgh bercinta..mak km pown pesan,jg2 ngn diorg,,sbb diorg tk phm ape yg kter phm..abg km pesan, kne da prinsip dri..tk bleh nk ikut owg ja..klu bercinta,bkn nek sham phala pown,saham dosa adala...tp klu lpas kwen, bercinta sakn pown,dpt phala..g topup nk tepon bini pown dpt phala..phala gembirakn isteri...kan2..

misi utama nak tarik diorang pn cm tak jd ja..rasa dri ni hipokrit..dah jaht,jhat jgkla..tp klu bek,bekla..jgn nk hipokrit..hmm...tu yg pling susah nk jg..

kdg2,kter jd bhn rujukan..bru km tau rase jd bhn rujukn..klu ilmu ckit cm km,alamatnya,susahla..mk pesan,suh bce buku byk2..km ni,tkut ckit nk bersuara..so,ape2 yg km rasa nk ckp,km bg msg je kat diorang..sng kit,,..

kdg2,tingat kat mat3..klu kat cni,Ya Allah,bleh pecah gegendang telinga nieh..lpas abis sSua2 mjlis,mst deypa tpuk tgn..bising tak terkata...klu kat mat3,len plak cternyer..mst tkbir smpi bergetar jiwa...rasa menusuk jiwa sanubari...

klu pasal dciplin,kt cni mmg ketat..liquwit pown takleh bwk..sblum mula bljr,mst bcer doa..stiap mtapljrn.. tp diowg ni kowajaq kit ngn ckg2..da gak yang isap rokok...kwn km pown da gak..depan mata km dye merokok..terkejut gak..km ingatkan,diowg ni,kuar pki t shirt..tp.. tak tau nk kater..cam mat saleh.. pki suar pendek,ketat,bju siglet jer..eee....tkut gak klu km jd cm2..nauzubillah...tp diowg dah besa..

btul aper yg kakak km ckp,owg luar dah tenat sgt,,diowang tggu kte untuk trik diowg...korag cepat2la kuar..hak2...sblum 2,watla prepare awl2..tak kirala klu kter nk stail dlm mt3,suatu ri nanti,pasti kter akn kuar jgk..untuk jlnkn amanah yg diberikan Allah..kan2...dan yang pling kuat,kiter kne byk pergantungan ngn Allah..km pun dah terhuyung hayang...moga Allah bantu kter sumer...

lastly,nk mintak sgt kat korg doakn kter...korg akn rase ape yg kter rase,tp jgn terkejut lak...i***h slalu pesan, kter kne gharib ckit..tak sumer bnd org len buat,kter leh buat..kak j** pun slalu gak pesan,,,Allah tak membebankan kter..Allah Maha Adil...Allah slalu ada untuk kter...nak seribu kemanisan,perlu da seribu pengorbanan...

keylah,takat tu dulu,yg slh,dtg dr km,yg btul,sglanya dr Allah...hakikatnya,due2nya dtg drpd Allah..yg salah,hrp maafkan...key,gud luck to everyone...

assalamualaikum.....

miss u all...hope u all msih terima km seadanya..as your frend forever......


*********************************************************


Tu perasaan sahabat aku yang baru hampir 3 bulan bersama suasana sekolah menengah biasa.Cuba bayangkan,yang dah setahun kat sana..yang 2 tahun kat sana... yang dah bertahun2 kat sana??

Ntah orang ikut dia ataupun dia yang ikut 'kebiasaan' orang.Wallahua'lam.

Kepada teman2/adik2 seperjuanganku...fikirkan kembali..semua ini perlukan seribu macam persediaan dan pengorbanan..Yang menjadi persoalannya....


Bersediakah kita??

Tuesday, March 17, 2009

A Time to dEsCribE..

'Astaghfirullah....'

Hatiku beristighfar apabila terlintas sesuatu di fikiranku

'Ya Allah,letihnya...'

Mengadu lagi kpd sebaik2 tempat mengadu tatkala background blog yang baru ditukar menyebabkan semua blog yg sudah di linkan hilang serta merta.Dan semua benda yang di'create' juga hilang.

Pelbagai perasaan cuba menguasai diri... marah+geram+bengang+letih+ngantok+lenguh2+putu asa...

Namun di segenap penjuru lain masih ada bisikan yang mengajak supaya sabar+usaha+etc..

"x pa...Allah nak uji ni.baru skit.hilang menda2 tu ja pon.x lagi hilang terus blog ni.Maybe benda2 yang lepas tu 'x best'.Mungkin gak yang akan di buat ni lebih sistematik dan bagus.InsyaAllah..Kan setiap benda yang Allah bagi tu ada hikmah dia sndri.."

Sedikit pujukan buat menenangkan diri sendiri.

"0rang tengah syok melayari alam novel ni...time ni jugak******sabar2.'Innallaha ma'a sobirin'."

Bisikan-bisikan musuh durjana cuba menyelinap sekali lagi ke dalam kalbu yang masih dalam proses pengislahan..Namun,pesanan2 yg kukuh menghenyak-henyakkan godaan tidak bermoral dari dalam dada.

Aku berfikir sendirian...

'Memang sengaja Allah tetapkan begini upaya aku x lalai dan bangga(seronok sangat) dengan apa yang dah aku buat.Dan Dia nak ingatkan aku bahawa tanpa Dia siapalah aku ini.Hanya manusia yang x lebih apa pun.'

SapaanNya sangat lembut.Cukup buat menyedarkan diri yang serba kekurangan ini supaya cepat-cepat mengislahkan diri.

Teringat aku pada kata-kata seorang sahabatku...

"orang yang Allah bagi lebih banyak kelebihan,dia perlu lebih banyak pengorbanan dan pergantungan pada Allah perlu lebih juga."(Diubah mengikut keseuaian)

Tepat benar pesanannya.Apa yang disampaikannya cuba kufahami detail2...dari ayatnya yang berbunyi...

"orang macam ana ni x kesah sangat.Ya la...Rupa x dak la seindah ******,sahabat ana ni.Jadi,bagi ana mungkin senang skit nak jaga hati dalam bab ni berbanding ****** yang lebih 'ada rupa'.Ya la..sapa nak pandang orang macam ana ni.jadi ,ana x kesah sangat nak fikir...'dia minat aku' ka 'aku ni comel/hensem' ka...apa2 la."

Yang aku faham,bukan niat dihati ingin sampaikan yang tersurat sahaja...tetapi lebih kepada yang tersirat.

Akhirnya fikiranku ligat mencari,

"nak ambil kat mana ya blog2 kawan2 haritu?,nasib la..yang jumpa tu Alhamdulillah...yang x jumpa tu sorry la yerr,"

Ku terus menekan punat papan kekunci......


Mencari...

Dan Mencari....

Moga kan Allah sertai dalam pencarian ini...

Amin...

Saturday, March 14, 2009

Tika itu...

oleh:>nabilahhanna<


Tatkala ku renungi kembali...
Tika laknat yahudi menyerang muslimin
seantero dunia menggalas senjata
Tidak mendokong sifat anani
Bersama berkumpul mengembling tenaga
Dari setiap inci alam..
Kini
Tatkala ku hadapkan wajahku
melusuri seluruh pelosok dunia
Ke tanah saudara seagama
Palestin,Iraq,Afghanistan,Chechnya...
Yang kudengar,
Dentuman bom
Yang kulihat,
Rumah-rumah menyembah bumi
Saudaraku dibedil yahudi
Tangisan anak-anak kecil
Dibiar menjadi halwa telinga
Jeritan wanita-wanita mereka diperkosa
Tidak diendahkan
Demi nafsu,dunia dan seisinya...
Ayyuhal ummah,
Mana pasukan berkuda putih sang pembela?
Mana syabab badi'uzzaman?
Yang rindukan JIHAD!
Yang cintakan SYAHID!
Di mana asadullah?
Di mana saifullah?
Yang x rela menjadi boneka yahudi
Mana soroknya singa gagah berani?
Adakah telah bertukar menjadi kijang yang pengecut?
Pejuang!
Hari ini jihadmu bermula...