welcome

Friday, August 7, 2009

TriaL....o9

Subhanallah..
awal betul trial kali ni.Rasanya Perlis adalah diantara negeri terawal yang mengadakan peperiksaan percubaan SPM 2o09.
Bermula dengan matapelajaran Bahasa Arab dan Pendidikan Seni Visual kertas 1.
Sekarang ni Matri terasa sunyi disebabkan ramai pelajar-pelajar pulang ke rumah masing2.Sebenarnya Matri hanya membenarkan pelajar2 yang ingin pulang kerana dikhuatiri dijangkiti demam,selsema atau batuk2.(sekarang musim demam di matri).Jadi di musim inilah klinik2 dan hospital dibanjiri 'pengunjung2' terutama dari sekolah berasrama.
Baru2 ini seorang kawan saya mengkhabarkan bahawa bilangan pelajar Matri yang berkunjung ke hospital dalam hari yang sama dia pergi lebih kurang 70 lebih.PELAJAR MATRI SAHAJA!.

Alhamdulillah..
Setakat ini tiada lagi kes yang berat2 seperti yang di war-war kan di setiap media massa.Nampaknya Allah memelihara Matri dari segala wabak yang diakhiri dengan kematian.Tetapi walau apa pun yang berlaku,kita perlu sentiasa ingat bahawa 'ajal maut di tangan tuhan'.ingat janji Allah
KULLU NAFSIN ZAA IQOTUL MAUT..
Terbit rasa simpati apabila melihat keadaan kawan2 saya yang berusaha berjalan ke dewan peperiksaan walaupun sedang sakit.Ada diantara mereka yang sakit dan hanya mampu terbaring.Tetapi Allah sayangkan mereka,pada hari peperiksaan mereka mendapat sedikit kekuatan.Walau dalam keadaan lemah,tetap digagahi jua langkah menuju perjuangan di medan pena.
Kepada sahabat2 dan sahibah2 yang ana kasihi...
Terasa malu untuk mencoret,tetapi ana x tahu mengapa ana rasakan suatu hubungan yang luar biasa sesama batch kita.Mungkin inilah yang dinamakan UKHUWWAH FILLAH.Hilanglah ukhuwwah seandainya tiada husnulzon(berbaik sangka).Betul kata salah seorang sahabat kita yang sempat sampaikan tazkirah sebelum ini."x da ukhuwah kalau x da husnulzon".Sejak form 3 sampai sekarang,antum dah buktikan kpd Matri yang antum berani menguruskan program/motivasi/camp/etc. dengan sendiri.Moga apa yang ada pada diri kita ini akan menjadi wasilah dalam terus memperjuangkan deen Islam ini.

Allah betul2 sayangkan kita.Allah uji begini untuk mengajar kita erti kesabaran.Kepada semua warga 15th generation,teruskan perjuangan!Innallaha ma 'ana.

TAKBIRRR!!!!!!

ALLAHU AKBAR!!!!!!

2 comments:

faiz said...

salam...
semoga comment ini tidak mengganggu saudari..
sekarang ini saat2 genting bagi kita menghadapi trial...bergelutan kita dalam pencarian ilmu..kalau sebelum ini kita jarang "stay up"..ana yakin dalm minggu trial nie kita rajin stay up..kalau sebelum nie kita malas nak tanya benda kita tak fhm tapi musim nie mesti kita terus tanya apa yang tak faham..btul??
inilah bahana 'exam'..
menyentuh tentang virus H1N1 ini...ana teringat kisah nabi Ayyub Alaihissalam..
lihat..baca..fahami..teliti dan seterusnya menghayati..
KISAH NABI AYYUB..
baginda lebih berat ujiannya daripada kita..diuji dengan pelbagai ujian yang kadang tak pernah diuji ke atas kita sendiri..
nanah terbit dari kulitnya..ditinggalkan isteri2 baginda yang lain...semua anak2nya meninggal dunia ...jiran tetangga semuanya hanya menghina dan jijik akan baginda...dan semua ujian itu dihadapi semasa baginda dalam keadaan sakit..sakit yang amat...di sisi baginda hanyalah sayap kiri baginda dalam perjuangan,zulaikha...hanya beliau yang sanggup menemani baginda..walaupun beliau sendiri takut dengan penyakit baginda...hilang nikmat kaki dan tangan baginda...seluruh anggota tubuh tak mampu nak digerakkan..Ya Allah apa yang Allah nak uji sebenarnyanya??
cuba lihat perasaan kita kalau diuji sedemikian rupa??
ditinggalkan orang yang paling kita sayang semasa kehidupan kita...dicemuh..dihina dan tak dapat menggerakkan anggota badan.Di saat kita amat memerlukan ihsan dan simpati manusia sekelililng kita,namun apa yang berlaku sebaliknya..adakah kita kan mengadu kepada Allah sebagaimana nabi Yaa'kub: "Ya Allah janganlah engkau menarik nikmat lidahku ini..hanya inilah satu2nya anggota badan yang boleh aku gerakkan..Ya Allah hanya dengan lidah ini aku mampu untuk terus memujiMu terus beribadah kepadaMu...kalau Engkau menarik nikmat yang satu ini maka aku tak akan mampu untuk menyebut namaMu lagi"..
lihat saudari...adakah kita yakin dengan iman kita akan bertahan sedemikian rupa..??adakah kita akan terus husnuzon kepada Allah..Rabbul Izzati???akan kita akan terus bersyukur dengan nikmat yang diberikan..??
bermusabahlah kita dengan ujian yang hanya secebis Allah turunkan untuk hamba2 yang dicintaiNya...kuatkan diri sahibah2 anti dengan kisah ini..semoga ujian ini akan membuatkan kita lebih bergantung kepada satu kuasa yang tidak mampu ditangani oleh kuasa lain di dunia ini yakni kuasa Allah s.w.t...
semoga ujian ini juga akan menambahkan keimanan kita dan mengangkat tahap kita kepada yang lebih tinggi..
mari kita gegarkan trial dengan result kita..kalau dahulu Islam bangkit kerana ummatnya tapi Islam pada hari ini juga runtuh dengan sikap ummatnya...marilah kita naikkan kembali kegemilangan Islam di mata dunia..insyaAllah...Allah berfirman.."Sesungguhnya Allah sentiasa bersama orang-orang yang bersabar,"
sekian assalamualaikum...
putera 15th committee(angkatan 4).

Srikandi Umar said...

Terima kasih atas peringatan ini.
Betul kata2 anta.(Rasanya ni kali ke 2 kot ana dgr bnda yg sma).Tapi x pa,bgs la.x la cpt lupa.Erm..cakap pasal stay up,mmg bagus.Tapi ada diantara sahibah2 yg x boleh stay up.Sebab diorang tdo awal dan bangun awal pagi.sblm subuh.Bagi ana tu lagi bagus.Sebab otak masih fresh.Kalau ana,ana cdgkan buat camtu la.Tapi kalau antum selesa dengan stay up pon x pa.Jgn ubah last minute.susah nanti.Apa-apa pun terima kasih atas peringatan yang sangat berguna
ini..Moga Allah Bantu kita semua.