welcome

Thursday, December 23, 2010

Umur itu amanah

Umur.Satu amanah yang Allah beri kepada hambanya bernama manusia untuk dimanfaatkan.

Wama kholaqtul jinn wal ins illa li ya'buduunn
Tidak aku ciptakan jin dan manusia melainkan untuk beribadah

Firman Allah itu cukup jelas bagi hamba2Nya yang berfikir.Tidakkah kita mahu menjadi hamba2 yang dikasihi tuannya?Adakah kita masih ingin mengingkari suruhan ini?Tidakkah kita takut balasan bagi hamba2Nya Yang mengingkari segala perintah dan suruhanNya?
Tahukah kalian bahawa manusia adalah salah satu daripada bahan bakar api neraka yang apinya telah bertukar warna menjadi hitam disebabkan terlalu panasnya api yang dinyalakan itu?Seandainya usia yang Allah kurniakan ini disia-siakan ..mungkin akan menjadi sebahagian daripada penyumbang bahan bakar tersebut..Na'uzubillah~

Hari pertama kita melihat dunia.Sangat dinanti2kan oleh ramai insan.terutamanya insan yang bergelar IBU.Menanti dengan penuh harapan.harapan yang menggunung tinggi,iaitu agar anaknya yang bakal lahir ini akan menjadi pemegang panji deen ilahi..




Sanah helwah..Harap x terlambat lagi untuk wish di blog ni..

Especially for my sister,Kak Ah (11/12) and my brother,Ubeid (21/12)..

X lupa juga untuk mY cousin,Fatin Yuhana a.k.a. Atin (23/12)

Umur yang semakin meningkat ni juga membawa kita ke suatu tarik yang pasti tetapi kita x mengetahuinya a.k.a. MATI untuk bertemu Ilahi..


Semoga perjalanan hidup ini akan lebih bermakna dengan mencari redha Ilahi.Jom sama2 melangkah mendekatiNya.

Memang ramai kenalan yang lahir pada bulan 12 a.k.a. disember ni..

Mai nak sebut yang ingat..Izzah Husna!my friend yang dah berangkat ke syria untuk sambung belajar.Then Faathimah my junior di asrama puteri matri..Nadzirah rozali,kawan 1 batch yang dah lama x jumpa..and..Sofiah hadi.my friend merangkap saudara la(adik ipar kakak saya) ..yang lain x ingt da...nnt ingt,edit laen..

Apa2 pun..kepada semua..Semoga umur ini dimanfaaatkan sebaiknya.All the best to be the best among the best!

*Love u all because of Allah

Kenapa tulis diatas pasir?

In sebuah kisah anonymous tentang dua orang sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Ditengah perjalanan mereka bertengkar, dan salah seorang menampar temannya. Orang yang kena tampar, merasa sakit hati tapi dengan tanpa berkata-kata, dia menulis di atas pasir:

HARI INi SAHABAT TERBAIKKU MENAMPAR PIPIKU.

Mereka terus berjalan, sampai menemukan sebuah oasis, dimana mereka memutuskan untuk mandi. Orang yang kena tampar dan terluka hatinya, mencuba berenang namun nyaris tenggelam dan berhasil diselamatkan oleh sahabatnya. Ketika dia mulai sedar dan rasa takut hilang, dia menulis disebuah batu:

HARI IN SAHABAT TERBAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU.

Orang yang menolong dan menampar sahabatnya itu bertanya,”Kenapa setelah saya melukai hatimu, kau menulisnya di atas pasir dan sekarang kamu menulis diatas batu?”
Temannya menjawab sambil tersenyum “Ketika seorang sahabat melukai kita, kita harus menulisnya di atas pasiragar angin maaf datang menghembus dan menghapus tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi(kebaikan) , kita harus memahatnya di atas batu hati kita , agar tidak hilang tertiup angin.”
Cerita diatas bagaimana pun tentu sahaja mudah dibaca dibandingkan diterapkan.
Begitu mudahnya kita memutuskan sebuah persahabatan ‘HANYA’ kerana sakit hati di atas sebuah perbuatan atau perkataan yang menurut kita keterlaluan hingga menyakiti hati kita. Sebuah sakit hati lebih perkasa untuk merosak dibandingkan dengan begitu banyak kebaikan untuk menjaga.
Mungkin in memang bahagian dari sifat buruk diri. Kerana itu, seseorang pernah memberitau saya apa yang harus saya lakukan ketika saya sakit hati. Beliau mengatakan ketika sakit hati yang paling penting adalah melihat melihat apakah memang orang yang menyaikiti hati kita itu tidak kita sakiti terlebih dahulu. Bukan sudah menjadi kewajaran sifat orang untuk membalas dendam?
Maka perkara biasa kita telah melukakan hatinya dulu dan dia menginginkan sakit yang sama seperti yang dirasakan. Boleh jadi jua sakit hati kita kerana kesalahan kita sendiri yang salah dalam mentafsir perbuatan atau perkataan teman kita. Boleh jadi kita tersinggung oleh perkataan yang sahabat kita maksudkan itu sebagai gurauan.
Namun demikian, saudara-saudaraku salah seorang guru selalu mendidik muridnya untuk MEMAAFKAN kesalahan saudaranya yang lain.
Tapi in sungguh berat! Kerana itu beliau mendidik kami untuk ‘menyerahkan’ sakit itu pada Allah- yang jelas dan pasti mengetahui bagaimana sakit kita dengan membaca doa:”Ya Allah balaslah kebaikan siapapun yang telah diberikan kami dengan balasan jauh dari apa yang mereka bayangkan. Ya Allah ampunilah saudara-saudara kami yang pernah menyakiti hati kami”.
Bukankah Rsaw pernah bersabda,”tiga hal AKHLAK AHLI SYURGA, MEMAAFKAN orang yang menganiayamu, memberikan orang yang mengharamkan, dan berbuat baik kepada orang yang berbuat buruk kepadamu.”

Warkah buat ibu di sana

Coretan warkah ini tidak pasti bersumber dari mana.Tetapi yang pasti,kita boleh ambil pengajaran daripadanya.

Ikuti kisahnya..
****************************************
Mak, terlalu bosan rasanya duduk membilang hari. Dah hampir sepuluh bulan
mak pergi,Rasanya baru semalam mak peluk kiter. Sejuk syahdu masih terasa
lagi nih. Mak tau tak, itulah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni
sejak kiter dewasa. Dan itu juga terakhir kalinya...

Emmmm... Rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh... Nak tinggalkan anak2
mak... Nak tinggal kan dunia fana ni... Mak macam dan sedia je. Seminggu
sebelum tu mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai. Akak kata sampai ke
pagi mak anyam tikar tuu. Tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih... Kakak
pun rasa hairan.... Mak tak penah buat gitu... Pastu mak pasang radio
kecil di sebelah mak tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu
siaran Siam. Kengkadang siaran indonesia. Mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke
kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2. Pastu mak jemur
karpet-karpet. Pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain. Mak biarkan ruang tu
kosong... Rupanya kat situ jenazah mak diletakkan... Paling menarik sekali
mak bagitau kat maner sume duit dan barang kemas mak... Ada kat dalam
almari... Ada kat dalam dalam beg... Dalam ASB... Kat dalamTabung Haji...
Mak cakap tak berapa cukup lagi... Ada kat dalam gulung tikar... Masa tu
mak perasan tak? Kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung
tikar... Kiter kata mak ni memang pesen lama laaa... Mak cuma gelak jer...
Eeemmm... bahagiaa nya saat ituu...

Mak... Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.
Bila malam tu kiter sampai dari KL, Mak dah dalam kesakitan. Akak dan
Abang kat kampung semua dah pujuk... Mak tetap takmau pi hospital... Dan
cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk... Mak kata mak takmau
duduk dalam hospital... Tapi kiter berkeras juga pujuk. Nanti di hospital
ada doktor... Ada ubat untuk mak... Kat rumah kami hanya mampu sapu minyak
dan urut jer... Mak tetap tak bersetuju... Mak memang degil... Tak salah
anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu.. Tapi akhirnya bila melihat
keadaan mak makin teruk... Mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon
sakit, kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.....

Mak... Ampunkan kami semua... Kami nak mak sehat... Kami sayang mak...
Kami tak mau mak sakit... Kami terpaksa juga hantar mak ke hospital...
Ampun kan kami yer mak....

Mak... Malam itu abang bawak mak ke hospital dan itu lah pertama dan
terakhir kali mak naik kereta kiter... Masih terbayang betapa ceria dan
gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta... Mak asyik tanya ajer...
Cukup ker duit? Kiter jawab pula...kalau tak cukup,mak kan banyak duit...
Mak gelak jer... Lepas tu bila kereta kiter sampai... Mak buat kenduri
kesyukuran... Dan kiter masih ingat lagi bila kiter eksiden terlanggar
keling naik motor... Punyala kiter takut...kiter warning kakak kiter
jangan sesekali bgtau kat mak.....Bila balik sahaja kampong....kiter
cepat-cepat simpan keta dalam garaj. Tapi mak perasan juga bumper depan
kemek... Mak tanya kenapa? Selamba jer kiter jawab terlangar pokok bunga.
Mak, tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau... Maafkan kiter kerana
sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar... Mak, kiter menipu mak kan...
Ampun kan kiter....

Mak... Jam 4.30 pagi 19/08/1999, bila tiba aje kat hospital, nurse tengah
balut mak dengan kain putih... Mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di
lantai hospital... Mesti mak nampak Abang cium dahi mak... Mesti mak
nampak Akak baca doa untuk mak... Mesti mak nampak Adikterduduk kat
kerusi kat sudut itu... Mesti mak nampak semua tu. Kan? Kan? Kan??? Mak
tau tak, pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam
keadaan separuh sedar... Adik kat sebelah diam melayan perasan...

Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini... Jalan di depan terasa
makin kelam... Airmata dah tak mampu di tahan... Masa tu seandainya
apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela... Namun Alhamdulillahakhirnya
kiter sampai juga... di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang,
kosong... Sekosong hati ini... Sepanjang perjalanan terasa kedinginan
subuh itu lain benar suasananya... Terasa syahdu dan sayu... Dinginnnn...
Mak, Kiter masih ingat lagi kiter baca Al-Quran kat tepi mak temankan
mak...

Jam 11.00 pagi mak dimandikan... Anak2 mak yang pangku masa mak mandi...
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak... Kiter
gosok kaki mak perlahan lahan.... Mak perasan tak? Makcik yang mandikan
mak tu pujuk kiter... Dia kata... "Dikk... Jangan nangis... Kalau sayang
mak jangan buat gitu... Jangan nangis, ya.."
Bila makcik tu kata gitu, lagi laaaa laju airmata ni... Tapi kiter kawal
supaya tak menitik atas mak....

Mak... Sampai takat ini surat ni kiter tulis. Kiter nangis ni. Ni kat dlm
bilik... Baru pukul 4.00 pagi... Takder orang yang bangun lagi. Kiter
dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih... Kiter rindu kat mak! Takpa
la... Nanti bila kita selesai sembahyang Subuh, kiter baca yassin untuk
mak... Mak tunggu ya!

Mak... Sebelum muka mak ditutup buat selamanya... Semua anak2 mak
mengelilingi mak... Menatap wajah mak buat kali terakhir... Semua orang
kata mak seolah2 senyum aja... Mak rasa tak, masa tu kiter sentuh dahi
mak... Kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk... Kiter tak mampu nak cium
mak... Kiter tak daya... Kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan
air mawar... Airmata kiter tak boleh tahan... Mak mesti ingat kan yang
anak mak ni jadi imam solat
jenazah untuk mak... Tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite
sebak... Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah... Akak pula dah
terkulai dlm pelukan makcik... Badan akak terasa panas... Makk..., anak
mak yang seorang tu demam... Mak tauu, cuma akak sorang saja anak mak yang
tak mengiringi mak ke tanah perkuburan...

Mak... Hari2 kiter lalui tanpa kewujudan mak lagi... Begitu terasa
kehilangan mak. Boleh kata setiap malam selepas Maghrib anak mak ini
berendam airmata. Dan sampai satu tahap, masa tu malam Jumaat selepas
Maghrib. Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. Entah kenapa biler
kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi... Semakin kiter
tenung terasa semakin sayu... Tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu, kiter cuba bertahan... Memujuk diri sendiri tapi tak juga
reda... Kiter rasa nak telefon mak... Nak cakap dengan mak... Anak mak
yang ni dah tak betul... Kan???? Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter
telefon kampung. Kiter cakap dengan kakak. Kiter nangis lagi... Puas la
kakak memujuk kiter... Akak kata... "Tak baik laa nangis aje. Doalah untuk
mak. Nanti kalau gini ajer mak yang susah kat sana..." Dan akhirnya Akak
juga nangis... Agaknya mak nampak adegan tu... Sebab malam Jumaat kata
orang roh balik rumahh... Mengharap sedekah dari anak2nya... Mak tau tak,
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati... Rasa nyilu
sangat... Menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni...
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma... Hanya sedekah al-Fatihah
kiter berikan...

Mak... Cukup la sampai sini dulu. Kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu...
Kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid... Selalunya, kiter yang
bawak mak naik motor kan... Kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
Esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula... Mula2 kiter tak tau nak
hantar mana surat nih... Pastu kawan kiter bgtau simpan je buat kenangan.
Kiter cuma tau alamat ni aje...

Takper yer mak... Kiter kasi orang lain baca... Kiter stop dulu sebab
kawan kiter dah lama tunggu tu. Akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter... Memberi seluruh kasih
sayang dari kecil sampai masuk sekolah... Sampai masuk unibesiti... sampai
kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara
orang... Sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas...

Sekian terima kasih.

Yang Benar
Anak mak yang dah tak degil
*******************************************

Apa kita rasa jika kita berada di tempatnya?X da gunanya jika kita menyesali semua ini di saat2 akhir.."sesal dahulu pendapatan,Sesal kemudian x da gunanya,"
Selagi kita masih ada Ibu Bapa disamping,manfaatkanlah masa ini sebaik2nya.Jika x,kita akan menyesal x berkesudahan..
Teringat saya akan pesanan dari ayahanda tercinta..Dah beberapa kali abah ulang benda ni..Ulangan2 itu memang x sia2..Slalunya abah akan mula dengan soalan,
"Adik,abah pernah cakap ada 3 benda yang kita tengok saja pun dah dapat pahala.Apa dia?"
Memang sengaja menguji..

Ketiga-tiga benda ni,jika dilihat saja pun akan dapat pahala..
  1. Ka'abah
  2. Al-Quran
  3. Wajah ibu yang dipandang dengan kasih sayang
Fitrah manusia ini jarang mensyukuri apa yang ada disisi dan dia hanya akan menghargainya apabila ia hilang.

Apa yang ada jarang disyukuri
Apa yang tiada sering dirisaukan
Nikmat yang dikecap barukan terasa
bila hilang apa yang diburu
Timbul rasa jemu bila sudah didalam genggaman

Misi Kafir laknatullah..Kita perlu lebih berjaga2

Assalamualaikum.
Peringatan untuk semua, umat islam kini diancam bahaya dari kafir laknatullah. Wallahualam.

TO ALL MY MUSLIM FRIENDS ... EVERY ONE MUST READ AND UNDERSTAND WHAT'S GOING ON IN THIS WORLD?
KEPADA SEUDARA MUSLIM..
SEMUA MESTI FAHAM APAKAH APA YANG SEDANG BERLAKU DALAM DUNIA HARI INI..

This book was introduced into the London book market for 5 days before it was withdrawn due to fear of harassment and discrimination against Hindus in the arab world. The source of this information comes from the U.A.E
Buku ini telah diterbitkan di pasaran buku
London selama 5 hari sebelum ia ditarik balik kerana dikhuatiriakan menyebabkan gangguan dan diskriminasi orang Hindu di dunia Arab. Sumber maklumat ini adalah daripada U.A.E

Sharjah broadcasting Channel presented by Ra'ad Aman and the program name, "Foreign writings". PenerbitanSiaran Sharjah disampaikan oleh Ra'ad dan proram bernama "Penulisan Luar".

Book Title : "All Hindus Wake up"
Buku Berjudul : "Semua Hindu Bangunlah"

Subheading : "The protocols for Hindu leaders"
Tajuk kecil : "Protkol Ketua Hindu"

The Author : Dr.R. Singh
Pengarang : Dr. R. Singh

These are 13 of the protocols mentioned :
Ini adalah kesemua 13 protokol yang diketengahkan:

1. Hindus must consider the state of
Israel as its most friendly ally due to its negative attitude towards muslims.
1. Orang Hindu mesti mempertimbangkan bahawa
Israel adalah sekutu terbaik memandangkan sikapnyayang negatif terhadap orang Islam.

2. Spread Sinful acts and values within muslim communities.
2. Sebarkan perlakuan dosa dan sifat buruk dikalangan orang muslim.

3. Hindu temples must be built in all places possible and to be visited every day. Also the statue of "Ram" (their god name) to be placed in the work place.
3. Tokong Hindu mestilah didirikan di semua tempat dan mestilah diziarahi setiap hari. Dan berhala "Ram" mestilah ditempatkan di tempat kerja.

4. Regular meetings are to be held to plan ways in working against Islam.
4. Mesyuarat mestilah dijadualkan untuk merangka plan menentang Islam

5. Distribution of drugs and prostitution to be carried out within muslim countries and communities.
5. Edarkan dadah dan pelacur dikalangan negara Islam dan komunitinya.

6. Sexual relationships with muslim women is encouraged to ensure the production of Hindu babies within muslim communities.
6. Jalinkan hubungan seksual dengan wanita Islam dan pastikan anak2 Hindu dilahirkan dikalangan mereka.

7. If you are a pharmacist or doctor, try at all costs to enduce congenital defects in the foetus.
7. Jika anda seorang doktor atau ahli farmasi,
cuba sebaiknya untuk mencacatkan janin.

8. If you are a nurse or doctor, whisper "Ohm" into the new-born's ear (like what we say azan)
8. Jika anda sorang doktor bidan, bisikkan "Ohm" ke telinga anak yang baru lahir (sepertimana azan orang islam)

9. Try to spoil or damage goods in muslim shops if you are employed by them.
9.
Cuba rosakkan bekalan makanan dalam kedai orang Islam sekiranya anda bekerja dengan orang Islam.

10. Become their friends, gain their trust and stab them in the back.
10. Jadilah sahabat mereka, dapatkan kepercayaan dan kemudian khianatilah mereka.

11. Turn others against them.
11. Jadikan orang lain memusuhi Islam.

12. If you work in their homes, try to influence their children or wives way of thinking.
12. Jika anda bekerja di rumah mereka,
cuba pengaruhi anak2 dan isteri mereka cara mereka berfikir.

13. Wear a black string around your wrist.
13. Pakailah tali hitam di pergelangan tangan anda.

May you please send this to as many Muslims as you can, it is your duty as a muslim.
TOLONG SEBARKAN KEPADA SERAMAI MUNGKIN ORANG ISLAM.

DR. MOHD ANIS BIN HARON @ HARUN
Medical Practice Division
20th-21st Floor, Bangunan PERKIM
Jalan Ipoh, 51200 K. Lumpur
Tel: 40457725 Fax: 40457740

Surat dari syaitan untukmu

Article ni dah lama tersimpan di peti inbox..Dengan izin Allah,bila check2 e-mail2 lama terjumpa email ni..
semoga ia bermanfaat buat semua.

*********
Aku melihatmu kemarin, saat engkau memulai aktiviti harianmu.

Kau bangun tanpa sujud mengerjakan subuhmu

Bahkan kemudian, kau juga tidak mengucapkan "Bismillah" sebelum memulai santapanmu, juga tidak sempat mengerjakan shalat Isha sebelum berangkat ketempat tidurmu

Kau benar2 orang yang bersyukur, Aku menyukainya

Aku tak dapat mengungkapkan betapa senangnya aku melihatmu tidak merubah cara hidupmu.

Hai Bodoh, Kamu millikku.

Ingat, kau dan aku sudah bertahun-tahun bersama,

dan aku masih belum bisa benar2 mencintaimu .

Malah aku masih membencimu, karena aku benci Allah.

Aku hanya menggunakanmu untuk membalas dendamku kepada Allah.

Dia sudah mencampakkan aku dari surga, dan aku akan tetap memanfaatkanmu sepanjang masa untuk mebalaskannya

Kau lihat, ALLAH MENYAYANGIMU dan dia masih memiliki rencana-rencana untukmu dihari depan.

Tapi kau sudah menyerahkan hidupmu padaku,

dan aku akan membuat kehidupanmu seperti neraka.

Sehingga kita bisa bersama dua kali dan ini akan menyakiti hati ALLAH

Aku benar-benar berterimakasih padamu, karena aku sudah menunjukkan kepada NYA siapa yang menjadi pengatur dalam hidupmu dalam masa2 yang kita jalani

Kita nonton film 'porno' bersama, memaki orang, mencuri, berbohong, munafik, makan sekenyang-kenyangya, bergosip, manghakimi orang, menghujam orang dari belakang, tidak hormat pada orang tua ,

Tidak menghargai Masjid, berperilaku buruk.

TENTUNYA kau tak ingin meninggalkan ini begitu saja.

Ayuhlah, Hai Bodoh, kita terbakar bersama, selamanya.

Aku masih memiliki rencana2 hangat untuk kita.

Ini hanya merupakansurat penghargaanku untuk mu.

Aku ingin mengucapkan 'TERIMAKASIH' kerana sudah mengizinkanku
memanfaatkan hampir semua masa hidupmu.

Kamu memang sangat mudah dibodohi, aku menertawakanmu.

Saat kau tergoda berbuat dosa kamu menghadiahkan tawa.

Dosa sudah mulai mewarnai hidupmu.

Kamu sudah 20 tahun lebih tua, dan sekarang aku perlu darah muda.

Jadi, pergi dan lanjutkanlah mengajarkan orang-orang muda bagaimana berbuat dosa.

Yang perlu kau lakukan adalah merokok, mabuk-mabukan, berbohong, berjudi, bergosip, dan hiduplah se-egois mungkin.

Lakukan semua ini didepan anak-anak dan mereka akan menirunya.

Begitulah anak-anak .

Baiklah, aku persilakan kau bergerak sekarang.

Aku akan kembali beberapa detik lagi untuk menggoda mu lagi.

Jika kau cukup cerdas, kau akan lari sembunyi, dan bertaubat atas dosa-dosamu.

Dan hidup untuk Allah dengan sisa umurmu yang tinggal sedikit.

Memperingati orang bukan tabiatku, tapi diusiamu sekarang dan tetap melakukan dosa, sepertinya memang agak aneh.

Jangan salah sangka, aku masih tetap membencimu.

Hanya saja kau harus menjadi orng tolol yang lebih baik dimata ALLAH.





Catatan : Jika kau benar2 menyayangiku , kau tak akan memberi
surat ini dengan siapapun.

Lelaki tanpa hati (reply)

Imam Al-Banna menulis,
Saudaraku.
wa'alaikumussalam warahmatullah hiwabarakatuh.

Saya telah membaca suratmu dan sangat terpengaruh oleh kejujuran bahasamu, keindahan keberanianmu, lembutnya kesedaranmu, dan hidupnya hatimu.
Saudaraku ,engkau bukan orang yang hatinya mati seperti yang engkau kira. Akan tetapi, engkau adalah seorang pemuda yang perasaannya tajam, jiwanya bersih, dan nuraninya lembut. Seandainya tidak bersifat demikian, tentulah engkau tidak menuduh dirimu dan tidak engkau ingkari perasaanmu. Akan tetapi besarnya semangat dan jauhnya tujuan, membuatmu menganggap kecil urusanmu yang besar dan engkau mengharapkan tambahan untuknya. Tidak ada masalah dalam hal itu dan memang itu harus terjadi.
Saya merasakan apa yang engkau kira , saya berjalan sebagaimana engkau berjalan dan saya akan berusaha untuk mengajukan beberapa nasihat. Jika nasihat-nasihat tersebut bermanfaat bagimu dan dengan melaksanakan engkau lihat dapat menghapuskan dahaga serta mengubati sakitmu, maka alhamdulillah, atas taufikNya. Namun jika tidak demikian, maka saya senang untuk bertemu denganmu agar kita saling bekerja sama untk menganalisis penyakit dan menentukan ubatnya,
Berteman dengan orang-orang yang khusyuk yang selalu merenung, bergaul dengan orang-orang yang selalu berfikir dan menyendiri, dekat denan orang-orang yang bertaqwa dan soleh yang dari mereka terpancar hikmah dan dari wajah mereka terpancar cahaya, dan hati mereka bertambah dengan makrifat (dan jumlah mereka adalah sedikit) adalah ubat yang mujarab.Berusahalah berteman dengan orang-orang sepreti mereka, selalu bersama mereka, kembali kepada mereka dan engkau sambung rohmu dengan roh mereka, jiwamu dengan jiwa mereka, jiwamu dengan jiwa mereka serta engkau habiskan kebanyakan waktu kosongmu bersama mereka. Hati-hatilah dari orang yang "mengaku-ngaku". Carilah mereka yang perilakunya membuatkanmu bangkit
, perbuatannya membawamu berbuat baik dan jika engkau melihatnya maka engkau teringatkan Allah.
Berteman dengan orang-orang yang seperti ini adalah salah satu ubat yang paling mujarab, kerana watak manusia sering mencuri, sehingga hati terpengaruh oleh hati dan jiwa pun mengambil dari jiwa. Oleh kerana itu, berusahalah untuk menemukan jiwa-jiwa yang soleh sebagai teman.
Saudaraku. berfikir, berzikir di waktu-waktu yang bersih, menyendiri, bermunajat, merenungi alam yang indah serta menakjubkan, menggali rahsia keindahan dan keagungan dari alam, meneliti dengan hati dan berzikir dengan lisan dan pengaruh keagungan yang mengagumkan serta hikmah yang agung, ini termasuk hal yang memberi kehidupan kepada hati dan menyinari kalbu dengan keimanan dan keyakinan.


Allah SWT berfirman,
"Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi,dan silih bergantinya malam dan siang terdapat tanda-tanda bagi orang yang berakal"(Ali Imran [3]: 190)


Saudaraku, selanjutnya berfikir tentang masyarakat, melihat pelbagai penderitaan, kebahgiaan, kesulitan dan kemakmuran, serta menjenguk orang-orang yang sakit, menghiburkan orang-orang yang ditimpa bencana dan mengenali sebab-sebab kesengsaraan yang berupa pembangkangan, kekafiran, kezaliman, pelanggaran, sikap mementingkan diri sendiri, egois, terpedaya dengan hal-hal yang sementara, semua ini merupakan sentuhan bagi dawai-dawai hati yang menyatukan cerai-berainya dan menghidupkan kematian. Maka berusahalah agar keberadaanmu menjadi penghibur bagi orang-orang yang sengsara dan ditimpa bencana. Tidak ada hal yang pengaruhnya lebih kuat terhadap perasaan berbuat baik kepada orang yang sangat-sangat memerlukan , membantu orang-orang yang teraniaya atau berkongsi rasa dengan orang yang susah dan sedih.
Saudaraku, hati ada di tangan Allah. Dia merubahnya sesuai dengan kehendakNya. Oleh kerana itu, bersungguh-sungguhlah dalam berdoa, agar Dia memberikan kehidupan kepada hatimu, membuka dadamu dengan iman dan melimpahkan keyakinan kepadamu sebagai anugerah serta nikmat dariNya. Berdoalah di waktu-waktu mustajab dan waktu-waktu sahur. Kerana doa di waktu sahur adalah anak panah yang meluncur yang tidak berhenti hingga sampai ke 'Arasy. Saya tidak meragukan keikhlasanmu dalam mencapai tujuan dan kejujuran dalam pengakuanmu,


Allah SWT berfirman,
"Sesungguhnya Allah hanya menerima (korban) dari orang-orang bertaqwa" (Al-Maidah [5]:27)


saudaramu,
Hasan Al-Banna

RUJUKAN
Menjadi Hamba Rabbani, Dr Majdi Al-Hilali

Lelaki Tanpa Hati~

Pernahkah kalian dengar tentang surat yang ditulis oleh seorang ahli ikhwanul muslimin kepada imam Hasan Al-Banna??
lelaki ini merasa sedih dengan keadaan hatinya yang terpisah antara kewajipan dan realiti,antara akal dan hati,dan antara ilmu dengan amalnya.Lalu dia menanyakan kepada Imam Hasan Al-Banna tentang penawar kepada masalah ini.Terlebih dahulu dia menerangkan keadaan hatinya.Pemuda ini telah mengirim surat ini berpuluh-puluh tahun yang lalu,tetapi ia seakan-akan memaparkan keadaan hati saya dan hati orang lain kebanyakannya.

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Apakah anda pernah mendengar tentang lelaki tanpa hati? Maaf jika hati yang dimaksudkan adalah salah satu anggota tubuh dari daging yang bewarna merah,yang manarik dan melepaskan darahnya,tentu sahaja lelaki itu memilikinya. Yang dengannya dia dapat hidup dan menjalani kehidupannya.Akan tetapi hati yang bersemangat,kuat dan hidup,sayang sekali dia tidak memilikinya.
Dia mengetahui kebaikan meskipun kecil,dia juga mengetahui tempat-tempat keburukan meskipun samar-samar.
Seringkali dia merasa benar jika membaca perilaku seseorang dari wajahnya dan dia juga dapat memberi isyarat akan hal itu. Akan tetapi,dia tidak memiliki hati.Jika bertemu dengan teman lamanya yang sudah tidak bersua,dia menyalaminya dangan menggemgam tanagannya dengan kuat,bahkan memeluknya.Namun hatinya tetap beku,sama sekali tidak terpengaruh.Dia memberi nasihat kepada orang lain, "Jadilah kalian begini dan jadilah kalian begitu", serta menyebutkan pelbagai dalil dan alasan, namun hatinya semakin keras dan tidak terpengaruh.
Dia tersenyum kala menerima berita gembira.Dia juga mengerutkan dahi saat menerima berita duka.Akan tetapi,kegembiraannya dan kesedihannya hanyalah reaksi yang dialami.sedangkan hatinya tetap diam dan tidak bergoncang.
Dia menyatakan cinta dan benci kapda seseorang.Ketika melihat hatinya,hatinya tetap diam tanpa memberi penjelasan.
Dia berdiri menunaikan solat dan berusaha khusyuk,membaca Al-Quran dan berusaha menumpukan perhatiannya.Ketika menunaikan solat,membaca bacaan solat dengan nada-nadanya,orang-orang pun berkata, "Dia jenis orang yang khusyuk".Akan tetapi ketika meraba hatinya, dia mendapati hatinya kaku dan tidak khusyuk,walaupun memahami apa yang dibaca.
Ini adalah gambaran yang sebenarnya terjadi pada hati lelaki tersebut.Saya tidak melebu melebih-lebihkan atau menguranginya.Menurut anda ,apakah anda dapat menyatakan bahawa hatinya sama seperti hati orang-orang pada umumnya?
Saya dianugerahi akal,tetapi hati saya hilang.Saya merasakan fikiran saya menyala-nyala,bekerja,hidup dan menunjukkan kedudukannya.Akan tetapi ,ketika saya ingin merasakan hal itu pada hati saya,sama sekali tidak menemukannya.Saat ini ,anda telah mendengar tentang seorang lelaki yang tidak memiliki hati.
Dia adalah seorang pemuda yang membai'at anda dan anda mengambil sumpah setia darinya.Adakah anda rela jika seorang tentera anda hidup tanpa hati ?adakah anda dapat membantu menghidupkan hatinya agar tergerak dan merasakan apa yang diucapkan oleh lisannya.
Ini adalah seorang penyakit tentera anda yang akan membuat anda rasa sedih jika mengetahuinya.Oleh kerana itu,saya akan membuat anda rasa sedih jika mengetahuinya.Oleh kerana itu saya tidak menyebutkan namanya.Hingga saya memberitahu anda kesembuhannya.
Wassamualaikum warahmatullahi wabarakatuh

Kisah ini di'copy' dari blog Akh Salman . Pernah baca sebelum ini di tempat lain.Tapi Allah izin baru2 ini terjumpa di alam maya ini..moga catatan ini bermanfaat..

Tuesday, December 21, 2010

Sesuatu yang ingin dibicarakan..

Entry kali ini sebenarnya nak mengkhabarkan sesuatu kepada teman2..Ia adalah sesuatu yang sudah tetap / confirm didalam perancanganku.

Makaru wamakarallah,wallahukhairul maakirin..
Kita rancang dan Allah juga merancang,Tetapi Allah adalah sebaik2 perancang

Tetapi kita x tahu kan apa ketetapan Allah pada masa hadapan.Semoga apa yang kita rancang selaras dengan keredhaanNya.
Ianya berkaitan pilihan.Pilihan yang terpaksa ditentukan dalam masa terdekat ini.Akhirnya dah mencapai keputusan..

Semoga Allah redha pilihan ini..
Ya Rabb,iringi aku dalam setiap langkahku..

*Perkara itu akan dikhabarkan kemudian.Bila tiba masanya,ia akan muncul di sini..
[la tansani fi du'a ikum(doakan ku juga~)]

Thursday, December 16, 2010

kmk dan kibar dah berlalu~

Alhamdulillah..Dua minggu(dah hampir tiga minggu) berlalu.Segala kursus,program dan kem pun telah kulalui hingga ke akhir..(Sebenarnya Kibar x sempat habiskan pun)..

Minggu pertama bersama adik2 peserta Kursus Intensif Bahasa Arab,KIBAR yang bertempat di sekitar kawasan Matri,Perkampungan Tunjung,Perlis telah banyak memberikan ku pengajaran yang amat bernilai.

Peserta puteri

TA'ARUF.Satu perkataan arab yang membawa maksud,berkenal-kenalan(lebih kurang la).Sangat ringkas dan bermakna.Dari situ,bukan hanya nama,tempat asal dan bilangan ahli keluarganya sahaja yang akan kita ketahui.Tetapi disitulah kita akan mengenali bagaimana latar belakang keluarga,apa kesukaan dan yang tidak digemari,sifat-sifat,hinggalah bauan yang sering diguna dan digemarinya..Mungkin sebahagian dari anda fikir,

"Perkara biasalah tu.kat mana2 pon boleh.."

Ya.Betullah apa yang anda fikirkan.Tetapi x semua orang yang berpeluang merasai TA'ARUF yang sebenarnya.Nak tahu bagaimana rasanya?Anda perlu melaluinya sendiri.
Seminggu bersama adik2 kibar bukanlah masa yang cukup untuk betul2 mengenali mereka.Tetapi,ta'aruf yang sebentar itu amatlah bernilai harganya.Mungkin x bepeluang untuk merasainya dalam situasi dan tempat yang sama pada masa lain.

Peserta putera solah zohor di Bukit Jerneh

Dengan ta'aruf ni,saya dapat mengenali insan2 yang x pernah muncul dalam hidup saya sebelum2 ini.Dan saya x pernah terfikir sedikitpun akan mengenali mereka2 ini..Semua ni adalah perancangan Allah.Cantik kan susunanNya.
Saya kenal adik2 kumpulan saya:
  • Raudhah
  • Nasriyah
  • Wajihah
  • Ain
  • Naqibah
  • Huda
  • er..sapa lg sorang ya??
Ya Allah..dalam dok ta'aruf ni pon ada ahli kumpulan sendiri pun x ingt.ni mesti kes selalu x masuk dalam kumpulan(sebab jadi photografer).Kesilapan2.Maaf ya adik sorang ni..nanti dah ingt ana edit balik..
Dan saya kenal adik2 kumpulan lain juga..Wan Athirah,Afiqah,Naimah,Umi,Aimi(kalau x silap ada 2 org aimi),Musyirah,amanina,Hanim,Jannah,Solehah,Munirah,Hani,Ummu,Amtus,dan ramai lagi.(maaf x tulis semua.ramai sangat)
Kalau nak bincang pasal ta'aruf memang panjang.Jadi kita ringkaskan.

Pada hari pertama,kedua dan ketiga memang banyak masalah/ujian yang perlu dihadapi.Terutamanya bagi urus setia dan fasi la.kenapa??Sebab ramai adik2 peserta yang sakit,atau lebih tepat homesick la.Tapi yang ni pun satu bentuk ujian.nak menguji bagaimana cara kami tanganinya.Adakah kami mampu menanganinya dengan matang atau sebaliknya..Semuanya telah terjawab.Nak tahu jawapan,tanyalah pada adik2 peserta.

Minggu pertama berlalu.Adik2 yang pada awalnya terasa kekok untuk berbicara dengan fasi,kini bergurau senda sudah menjadi biasa.Fasi atau panggilan mesranya 'ukhti' (aplikasikan Bahasa Arab) pun lebih senang melihat adik2 yang semakin selesa mengikuti program bersama.

Hinggalah pertengahan minggu kedua atau lebih tepat MINGGU TERAKHIR,saya terpaksa mengemaskan barang2 untuk pulang pada hari selasa minggu tersebut.

"Ukhti Nabilah,ukhti nak balik ka?"saya hanya membalas soalan2 adik2 dengan senyuman dan anggukan yang mengiyakan soalan mereka.
"Ala..x best la ukhti balik.. :( "
Agak berat juga nak meninggalkan adik2 dalam keadaan kursus yang belum benar2 sempurna.Tetapi apabila memikirkan 'Ada yang lebih perlukan aku di luar sana' ,saya berkeputusan mengundur diri awal dari tarikh yang sepatutnya.

Kisah Kibar berakhir di sini(sebenarnya banyak lagi.Jika ada kesempatan,akan diceritakan di lain post)

*Maaf ya adik2 sayang.Ada KMK sedang menanti.Ana perlu laksanakan tanggungjawab yang menanti.Adik2 ada ukhti2 yang lebih (err..apa ya) bersama adik2..Semoga ukhuwah yang terbina atas dasar iman ini akan pertemukan kita kembali..(kalau x di dunia,i.Allah di 'sana')

Saya sampai di rumah pada petang selasa.Keesokan harinya,saya keluar ke bandaraya Alor Setar untuk menyelesaikan beberapa urusan.Medical check up pun diselesaikan pada hari yang sama.Alhamdulillah.Dengan izin Allah,beberapa urusan berjaya disiapkan dalam 1 hari.

Pada malamnya saya berkemas untuk menghadiri 'Training Of Trainers' pada hari khamis.Dan dilanjutkan hingga hari ahad untuk Kem Minda Kreatif di Sungai Petani,Kedah.Inilah Tanggungjawab yang perlu diselesaikan.

Peserta+urusetia+fasilitator lelaki

Bersama 'Keluarga KMK Kedah' juga memberi saya banyak pengalaman dan pengajaran.Pengajaran atas kesilapan sendiri.Tanggungjawab sebagai Timbalan Kem Komandan bagi saya begitu berat.Apa taknya.Sayalah paling junior (jadi banyak rasa nak serah pada kakak2 dan abang2 yang lebih berpengalaman) di situ dan saya juga baru setahun jagung dalam menjalani Kem2 begini.Sekali sebagai fasilitator semasa Kem Asah Fakulti Insan(KAHFI).Dan kali keduanya adalah kem ini.

Kawasan Kem di tengah sawah

Tapi saya sedar,semua ini bukanlah bergantung pada pengalaman semata2.Ia perlu belajar.Dan dalam belajar itu juga saya telah banyak melakukan banyak kesilapan.Kesilapan yang x sepatutnya saya lakukan.Mungkin Allah nak tegur saya supaya banyak bergantung kepadaNya dan bukan kepada hamba2Nya yang bersifat lemah.

Peserta puteri(nisa') di checkpoin junggle treaking

Jujur saya katakan yang saya betul2 terasa lemah semasa program berlansung.Bagaikan ada kekurangan sesuatu yang amat penting.Tetapi bila Allah nak tunjukkan apakah yang kurang itu,Allah akan tunjuk.Sampai di satu masa 'post moterm' bersama fasi yang pada akhirnya Akhi Faris(kalau x silap namanya) menyertai perbincangan kami,baru saya rasa sesuatu.Sesuatu yang Allah tunjukkan melalui hambanya itu.Bagai tenaga yang bagai dicas semula.Ya.Sebagai manusia,kita perlu sentiasa perbaharui iman kita.Perlu sentiasa perbetulkan niat.Perlu perkukuhkan pegangan dan pergantungan kita padaNya.

Peringatan2 itulah yang kami kurang.

Dengan IzinNya juga kami berjaya menghabiskan program kali ini dengan lancar.Semoga ada 'lain kali' untuk kami terus menyebarkan fikrah sambil perbaiki diri..

Ya Allah..Ampunilah kekhilafan kami..Ikhlaskanlah perjuangan kami pada sebelum,semasa dan selepas segala2nya berlansung.Ya Allah..Berikanlah kami kekuatan agar kami sentiasa teguh berdiri diatas deenMu ini..Amin ya Rabb!

Wednesday, December 8, 2010

Going to kmk~

Selangkah lagi kami mencari keradhaanNya...
Semoga Allah Redha usaha kita~

Selamat tahun baru!

Bismillahirrahmanirrahim..
In The Name of Allah The Most Gracious and the Most Merciful

Beberapa hari lepas,sedar ataupun x kita telah melangkah masuk ke suatu tahun yang lain.
Satu tahun baru dalam Islam.
Sempena Bulan Muharam yang baru muncul ini,ingin saya ucapkan SELAMAT TAHUN BARU kepada semua umat islam di seluruh dunia..Tetapi,saya x nak ucapan hanya sekadar ucapan..
Ingin saya coretkan beberapa pesanan penting yang dinukilkan buat semua pembaca,terutamanya diri saya sendiri.

'Tahun baru' amat sinonim dengan 'Azam Baru'..Adakah anda mempunyainya??Kata orang,x lengkap la tahun baru tanpa azam baru.Tapi bagi saya,Azam baru itu satu benda yang baik.

Persoalannya,adakah azam kita pada tahun lepas telah tercapai?Jika tidak,cukuplah sekadar perbaharukan azam.Jika kita menambah satu lagi azam baru untuk tahun ini,bila lagi kita nak melangsaikan 'hutang' ataupun impian tahun lepas.
Jangan salah faham pula.Saya x menghalang anda semua untuk mempunyai 'azam baru'.Tetapi saya cuma ingin mengingatkan diri saya terutamanya untuk menyelesaikan apa yang masih belum selesai.Perbaharuilah azam kita.kerana kita x kan rugi dengannya..

Semoga tahun ini kita kan beroleh manfaat Agar tahun ini lebih cemerlang dari yang lepas..

*Allah always by our side..


Thursday, November 25, 2010

KIBAR 2o1o



- Kita harus meningkat. Ini hakikat tarbiyah kita, jika tidak tarbiyah ini akan statik, tidak dinamik dan membantutkan kita. - Tarbiyah untuk perubahan dan peningkatan.InsyaAllah..
-BroHamzah-


Sebentar lagi akan kumelangkah ke medan da'wah..Ya,aku akan kembali ke matri sebagai salah seorang tenaga bantuan untuk menjayakan Kursus Intensif Bahasa Arab(KIBAR) yang diadakan khas untuk pelajar2 lepasan UPSR yang akan melanjutkan pengajian ke tingkatan satu..

Visi dan misi kami??Sangatlah jelas...Untuk mencari MARDHOTILLAH..Ia perlu dicari,bukan dinanti!
Nak lihat semangat teman2 yang akan menyertai program ini juga??boleh lihat di sini>>SEMANGAT JIHAD

Wednesday, November 24, 2010

Aku akan kembali..

Bersiar siar di alam maya ini memang tidak membosankan.Tambahan lagi jika kita melalui lorong2 syara'.

Setelah beberapa lama aku menyepi dari menulis,jiwaku membuak2 dan meronta-ronta untuk kembali mencoretkan apa2 yang bermanfaat di ruangan blog ini setelah melihat beberapa rakan bloggerku yang lain aktif dan semakin tajam dalam bidang penulisan dan 'memblog'.Satu perasaan muncul ketika aku membaca entry2 mereka yang terdiri daripada cerpen,kisah teladan mahupun pengisian jiwa berbentuk tazkirah(penulisan).

'CEMBURU'

Itulah yang aku rasakan.Tetapi,bukanlah cemburu buta.Tetapi aku sangat cemburu kerana mereka kan beroleh saham yang banyak untuk akhirat apabila apa yang ingin mereka kongsikan akan dimanfaatkan orang lain.Seperti pengunjung2 blog yang akan membaca dan menyebarkan dengan cara 'share' ,menyampaikan dengan bercerita pada orng lain,dan sebagainya.

Aku juga tidak mahu lepaskan peluang beramal di sini..

Insya Allah,dalam masa terdekat ini akan kucuba untuk mencoretkan sesuatu..
Doakan kejayaanku~

"La Tansani Fi Du'a Ikum"
'Ingat daku dalam doamu'

AKU SAYANGKAN KALIAN!<3

Monday, November 15, 2010

Jom Join KMK~

Kem Minda Kreatif Kedah


Kem Minda Kreatif Johor

Negeri lain insyaAllah akan menyusul nanti..

Sunday, November 14, 2010

KMK 2o1o

Jemput mai kmk kepada semua..
kmk kali ni ada di setiap negeri,InsyaAllah..

tunggu post sterusnya utk dpt mklumat lanjut

Thursday, November 11, 2010

pesanan buat diri dan semua~

  • Anas bin malik R.a berkata: Rasulullah s.a.w. bersabda: Apabila Allah kasih sayang pada seorang hamba maka dikenakan kepadanya Bala”, Maka bila ia berdoa berkata Malaikat : suara yang sudah terkenal!!!. Dan berkata Jibril: Ya Allah , Hamba mu si Fulan itu, Sampaikanlah Hajatnya. Jawab Allah : Biarkan hambaku , Aku suka mendengar Rintihan Suaranya. Maka apabila hamba berkata……Ya Rabbi.. Jawab Allah : Labbaika Hambaku ( selamat datang hambaku) tiada engkau berdoa melainkan aku sambut,dan tiada engkau minta sesuatu melainkan pasti aku berikan , Adakalanya Aku segerakan untuk mu , atau aku simpan untukmu yang lebih baik bagimu, Atau aku tolak daripadamu bala”yang lebih besar dari itu.
  • Sabda Rasulullah s.a.w: Yang bermaksud: Sesungguhnya seorang hamba itu akan mencapai darjat orang-orang yang berpuasa serta bersembahyang malam dengan sifat lemah-lembutnya. (Hadith riwayat Tirmizi daripada ‘Aishah dan Abdul Qadir al-Arnaut berkata: Sanadnya sahih) 

  • Tuesday, November 9, 2010

    "Kita kena belajar terima hakikat yang..."

    Abah & mama

    Kelmarin(8/11/1o) aku duduk belajar dari pengalaman bersama abah & mama.Banyak perkara yang dikongsikan oleh abah dan mama.Dari mereka muda sampailah ke hari ini.Dan dari aku belum wujud sampailah aku berlari pada hari ini.

    Seronok sangat mendengar kisah pengalaman hidup dari mereka yang terlebih dahulu merasa asam garam kehidupan.Dikongsikan dengan harapan dapat dijadikan iktibar dan pelajaran.

    Hikmatishuyukh fi hamasatushabab
    Hikmah orang tua pada semangat orang muda

    Aku teliti mendengar pengalaman yang disampaikan oleh kedua-dua orang tuaku.Diselitkan juga dengan jenaka yang berguna agar tidak kelihatan hambar..

    Ada masa mereka bertanya kepadaku tentang apa2 yang mereka tidak berpeluang untuk mempelajarinya.Giliran aku bercerita.Soalan yang dilontarkan kepadaku membuktikan bahawa mereka betul2 mendengar apa yang aku sampaikan.

    Reaksi abah dan mama cukup untuk membuat aku yakin yang mereka betul2 ingin tahu.Mereka betul2 cuba mengaplikasikan kata2 "belajarlah hingga ke liang lahad,".

    Hinggalah di suatu saat kami berhenti bermuhasabah sebentar,abah menyambung bicaranya..

    "mama,haritu abah ada sembang2 dengan leman(cik,bapa saudaraku) ,dia ada kata,
    'la ni kita kena terima hakikat yang kita kena belajar dari anak2 kita pulak,' ."Kata abah sambil ketawa.Aku juga turut ketawa.

    Cg Mohd Shapiee Hashim a.k.a. Leman-cik

    Walaupun kata2 abah seperti ditujukan kepada mama sahaja,sebenarnya bukanlah untuk mama seorang..Tetapi untuk semua yang setia mendengar..


    Itulah abah yang sangat aku respect.Suka berkongsi pengalaman.Pandang jauh ke hadapan.Caring.Segala-galanya ada pada dia.Sebagai manusia,kekurangan adalah lumrah.Jadi aku x kesah.



    Special for mama n abah(cilok dari kakak*.^)

    Dunia Akhir Zaman [PART 2]

    Allah itu maha mengetahui..
    wahai manusia,SEDARLAH!




    Semoga kita didinari cahaya petunjukNya..

    Dunia Akhir Zaman [PART 1]



    tengok sambungannya di dunia akhir zaman part 2

    Sunday, November 7, 2010

    Berikanlah yang terbaik~

    Ya Allah..
    Hambamu ini lemah bila berdepan dengan ujianmu..
    pimpinlah aku..

    Ya Allah..
    Hambamu lemah bila berdepan dengan pilihan..
    bimbinglah aku..

    Ya Allah..
    Aku lemah bila bersendirian..
    Janganlah tinggalkan aku..

    Ya Allah..
    Pimpinlah aku...
    Bimbinglah aku...
    Janganlah tinggalkan aku...
    Iringilah setiap langkahku...
    Janganlah sisihkan aku dari rahmatMu..

    Cintakanlah aku kepadamu..
    Cintakanlah aku kepada orang yang mencintaiMu..
    Peliharalah aku dengan KasihMU
    Ya Rabb..
    Aku hanya mohon padaMu..

    Berikanlah aku  yang terbaik~

    pesanan murabbi~



    Mengikut takwim matri,memang matri akan bercuti hujung tahun awal daripada sekolah2 lain.tetapi nampaknya matri cuti awal daripada yang dirancang.

    makaru wamakarallah wallahukhairul maa kirin..
    kita rancang,Allah juga rancang.Tetapi Allah adalah sebaik2 perancang

    Cuti mengejut yang diberikan kepada semua pelajar matri diumumkan pada perhimpunan hari isnin(1 november) lepas.Cuti hujung tahun buat semua warga matri bermula seminggu lebih awal..

    What we need to do?

    Pesanan buat semua pada kalimah akhirah haritu daripada murabbi2 tercinta di Ma'had Attarbiyah Al-Islamiyah,Ustz Abdul Hadi dll...
    1. Solah berjemaah jangan lupa
    2. setiap hari baca Al-Quran
    3. Sekurang-kurangnya hafal 1 ayat setiap hari
    4. Jaga hubungan dengan Allah
    5. Jadi anak soleh/solehah
    Ringkas tapi penuh makna~
    Pesanan untuk kebaikan dunia akhirat..
    Manfaatkan ye~