welcome

Wednesday, March 18, 2009

bErseDiakaH kiTa??

Mungkin ramai dari kalangan pelajar sekolahku yang ingin melanjutkan pelajaran ke luar dari khazanah ilmu di sini.Mungkin kalian telah bersedia dan mungkin tidak.

Di sini,ingin aku maklumkan serba sedikit yang aku tahu tentang dunia yang sangat berbeza jika nak dibandingkan dengan kampus tarbiyah kami di sini.Atau lebih tepat 'dunia yang lebih mencabar'.

Sedikit coretan yang dilayangkan buat temanku yang kini sedang berjuang di 'medan perjuangan' berbekalkan tarbiyah yang hampir 4 tahn di kampus tarbiyah.

Akan ku cuba lampirkan sebuah nukilan sahabatku yang meluahkan apa yang dirasainya ketika berada di sana....


.....ikuti kisahnya...


*****************************************************************


bismillah..

assalamualikum..

pekabar keadaan kat sna??km kat cn,alhamdulillah,makin sehat..hehe..keadaan kat cn memg ckup mencbar..kdg2,tak tahan..hati jd keras.aper kak 'a****h pesan,rasa cam tk berkesan lgsung..bdak2 kat cn,rme duk kate,taun lastla kne enjoy skit..taun dpn nk msuk u...pa lagi,taun ni la nk wat sume perkra..nk kwad kakila,mcm2..

then,slalu gak rasa sunyi..mst timbul rasa nk cr pakwe..rasa nk da orang tggu..g skola sama2..nk da org anta blik umah..nk teman setiap masa...hm..tp kne than ja la..tepuk dada tanya iman,bkn tepuk dada tanya selera....lgpun,km dah janji tkmo couple..mudah2an Allah beri kekuatan..da gak member2 yg nk tlg crikan.. tp km tolak..da yg tny,cmner nak kwin klu tak kenal?km tk ingtla,km jwb pa..da gak,km terangkan serba sedikit pasl SAHABAT..entahla diorg phm ker tak...

ha!km ckp,bleh ja kawen tak kenal...cm along km..huhu..lpas kwen..cam org muda tgh bercinta..mak km pown pesan,jg2 ngn diorg,,sbb diorg tk phm ape yg kter phm..abg km pesan, kne da prinsip dri..tk bleh nk ikut owg ja..klu bercinta,bkn nek sham phala pown,saham dosa adala...tp klu lpas kwen, bercinta sakn pown,dpt phala..g topup nk tepon bini pown dpt phala..phala gembirakn isteri...kan2..

misi utama nak tarik diorang pn cm tak jd ja..rasa dri ni hipokrit..dah jaht,jhat jgkla..tp klu bek,bekla..jgn nk hipokrit..hmm...tu yg pling susah nk jg..

kdg2,kter jd bhn rujukan..bru km tau rase jd bhn rujukn..klu ilmu ckit cm km,alamatnya,susahla..mk pesan,suh bce buku byk2..km ni,tkut ckit nk bersuara..so,ape2 yg km rasa nk ckp,km bg msg je kat diorang..sng kit,,..

kdg2,tingat kat mat3..klu kat cni,Ya Allah,bleh pecah gegendang telinga nieh..lpas abis sSua2 mjlis,mst deypa tpuk tgn..bising tak terkata...klu kat mat3,len plak cternyer..mst tkbir smpi bergetar jiwa...rasa menusuk jiwa sanubari...

klu pasal dciplin,kt cni mmg ketat..liquwit pown takleh bwk..sblum mula bljr,mst bcer doa..stiap mtapljrn.. tp diowg ni kowajaq kit ngn ckg2..da gak yang isap rokok...kwn km pown da gak..depan mata km dye merokok..terkejut gak..km ingatkan,diowg ni,kuar pki t shirt..tp.. tak tau nk kater..cam mat saleh.. pki suar pendek,ketat,bju siglet jer..eee....tkut gak klu km jd cm2..nauzubillah...tp diowg dah besa..

btul aper yg kakak km ckp,owg luar dah tenat sgt,,diowang tggu kte untuk trik diowg...korag cepat2la kuar..hak2...sblum 2,watla prepare awl2..tak kirala klu kter nk stail dlm mt3,suatu ri nanti,pasti kter akn kuar jgk..untuk jlnkn amanah yg diberikan Allah..kan2...dan yang pling kuat,kiter kne byk pergantungan ngn Allah..km pun dah terhuyung hayang...moga Allah bantu kter sumer...

lastly,nk mintak sgt kat korg doakn kter...korg akn rase ape yg kter rase,tp jgn terkejut lak...i***h slalu pesan, kter kne gharib ckit..tak sumer bnd org len buat,kter leh buat..kak j** pun slalu gak pesan,,,Allah tak membebankan kter..Allah Maha Adil...Allah slalu ada untuk kter...nak seribu kemanisan,perlu da seribu pengorbanan...

keylah,takat tu dulu,yg slh,dtg dr km,yg btul,sglanya dr Allah...hakikatnya,due2nya dtg drpd Allah..yg salah,hrp maafkan...key,gud luck to everyone...

assalamualaikum.....

miss u all...hope u all msih terima km seadanya..as your frend forever......


*********************************************************


Tu perasaan sahabat aku yang baru hampir 3 bulan bersama suasana sekolah menengah biasa.Cuba bayangkan,yang dah setahun kat sana..yang 2 tahun kat sana... yang dah bertahun2 kat sana??

Ntah orang ikut dia ataupun dia yang ikut 'kebiasaan' orang.Wallahua'lam.

Kepada teman2/adik2 seperjuanganku...fikirkan kembali..semua ini perlukan seribu macam persediaan dan pengorbanan..Yang menjadi persoalannya....


Bersediakah kita??

1 comment:

KhUfiYah said...

good post.. i've lookin' for this for long time