welcome

Tuesday, June 21, 2011

Perkongsian:Cantik,Lawa dan Comel..vs Berakhlak

'uhh..letihnya..'aku menyandarkan tubuhku yang keletihan selepas selesai melaksanakan praktikal untuk subject cadastral (calibration) pada sofa bas yang boleh tahan keempukannya..Aku bergoyang2 disebabkan bas yang sedang berjalan dan berhenti atau dalam bahasa sainsnya disebabkan inertia..

Tiba2 sedang aku menikmati keindahan panorama alam..

"Ustazah.."Aku menoleh kearah empunya suara.
"Farid nak tanya skit boleh?"oh,Farid rupanya.
Rakan sekelas dalam bidang yang sama di UiTM.Dia berada di barisan hadapanku.Melutut di atas kusyen dan menghadap kearah belakang.

"hm.."sekadar mengiyakan dengan riak wajah yang ingin tahu..

"Bagi ustazah la,apa beza cantik,lawa dan comel?"

Aku tersenyum mendengar soalannya..hmm..Menguji minda.

"Kalau comel,lebih kurang macam baby face kot.Tapi kalau lawa dan cantik tu...rasanya lebih kurang kot.."

"Ya ka lebih kurang?"Wajah Farid senada..

"Ntah la.X reti nak explain.Ok2..bagi farid pula?apa beza cantik dan lawa?"aku memulangkan soalannya..

"Bagi Farid la kan ustazah,Cantik tu macam...ermm..."Dia mencari2 objek sasaran untuk dijadikan contoh..
"...cantik tu macam lean,ustazah..Tapi sorang ja yang pernah Farid jumpa betul2 lawa.."Nak tergelak aku mendengar pernyataannya.Tapi ketawa itu ditahan..

"Apa beza 2 tu?"Aku mengulang soalan lagi.

"Lawa ni kalau dia pakai apa pun sesuai..Semuanya match.."Farid menghabiskan kata2nya.

"o0oo.."Aku mengangguk tanda faham akan kata2nya.

"Tapi sebenarnya,Bagi orang la..Kalau seseorang tu cantik atau hensem,tapi attitude dia K.O...cantik yang asalnya ada tu pun nampak macam x ada.Tapi kalau dia biasa2 saja tapi ada akhlak,Dari jauh pun boleh nampak sinar dia.."

"Maksud ustazah kalau perangai ok pun dah nampak cantik/hensem la ni?"Aku sekadar memngangguk..

"Ish..ni yang nak kena jaga attitude ni.."

Let's think~

4 comments:

saleem wahab said...

mantap la ustzah!nice share...

~ Pelaut Rabbani ~ said...

cantik, lawa dan comel..
pada saya ia adlh resepi yang berbeza,
apbl dicampur dan diadun dgn manisan akhlak yang mulia,
tidak mustahil hasilnya adlh bidadari jiwa.

sinarharapan said...

wa..like!

einz miszmessy said...

salah tu....bil kam chumel bukan cantik jep...hahaha.....ok2 2 in 1 ok tak???