welcome

Monday, April 26, 2010

Masih ada yang mengingati..

Sepanjag program alumni 15zikr,x sangka sahabat2 ak masih ingat lagi..

19 April 2010
Ketika makan dalam talam bersama2 teman lama yang dirindui di dewan makan puteri,
"Eh,hari bezday anak sedara kami la..Abdul kholiq!"tiba2 teringat pulak pada si kecil seorang tu..

Rasa rindu pula.Ya la,kan dah jadi pelajar sekolah berasrama balik,x sempat la nak jumpa dia.

'Dah setahun Abdul Kholiq tinggal di alam ini.Alam maya yang penuh dengan fatamorgana dunia.Mogakan dia lebih hebat sebagai seorang mujahid untuk menempuhi hidup ini,'

Tiba-tiba maton..
"Eh,yela..Esok bezday bill la.hepi bezday bill.."
dan fatin nabila pun x nak lepaskan peluang,
"a'a..happy birthday nabilah.."

Dot yang juga makan bersama kami dan duduk di sebelahku buat muka pelik pada maton dan fatin tanpa aku menyedarinya..

"tima kasih.."tanpa perasaan aku balas..huh~x harap pun ada orang ucap ka apa ..sbb sndiri pun ingt2 lupa ja..

malam 19 April 2010
"Fah,jom ambil pisau.Buah ni nak rosak dah.Jom la makan cepat2..Sayang ja kalau rosak."Buah mangga yang mama bagi hari khamis haritu belum makan lagi..takut pulak rosak nanti...sayang ja,membazir..

"jom.."sepatah iffah hanna balas.
Sebenarnya rancang nak balik rumah iffah kejap.nak ambil barang skit.Tapi dah lewat pun belum pergi..Yala,rasa berat pulak nak tinggalkan kawan2 di rumah tumpangan walaupun sekejap.Kawan2 punya pasal,kami lekat kat rumah tu sampai lebih kurang pkul sebelas lebih..Akhirnya Iffah ingtkan kembali..

"Bill,nak pi x?"Iffah sebenarnya dah dahaga sngt.Disebabkan kuantiti kami yang agak ramai.2 botol besar air pun x cukup..nak minum air botol HPA sakinah yang besar tu pun x sampai hati.Dah tinggal sikit ja.

"jom la.."aku balas spontan.
Keluar ja dari rumah tumpangan..
"la..Fah,motor x da la.Da ada orang naik.."Mula2 rancang nak pi naik motor,tapi disebabkan hal x dapat dielakkan kami ambil keputusan nak balik jalan kaki...

Sepanjang perjalanan,kami bicarakan tentang rakan2.Rasa seronok x terhingga dengan kehadiran mereka..

Elok sampai di selekoh tepi taski nak menuju ke gate besar ja..
"Allahuakbar...gate dah tutup la..jom la patah balik.."elok nak patah balik ja ada pelajar putera dari belakang kami nak menuju ke asrama agaknya..x jadi patah balik.Terus ja pusing ke surau..ikut jalan lagi satu..

"Bill,sebenarnya kami x solat isya' lagi.."
"Ya Allah,Iffah ni..qalit apa tadi??.Jom solat kat sini ja la."memikirkan di rumah tumpangan sesak,jadi ambil keputusan suruh iffah solat ja kat musolla..
Semasa menunggu Iffah solat,aku berdiri di tingkap belakang musolla..Memerhatikan MATRI hari ini..Sebak rasanya..

'Ya Allah,kuatkanlah aku meneruskan perjuangan walaupun sementara di sini..'

Terasa benar kelainan matri hari ini..Ingatkan aku sorang ja yang merasai semua tu.Rupa2nya sahabat2ku pun merasai benda yang sama.

"Jom Bill..balik jom.."Aku mengikuti langkah iffah dari belakang..

"Syokkan jalan malam2 gini kat matri..Sunyi ja.Terasa nyaman berjalan di keheningan malam..hehe~bersastera pulak"aku memecahkan kesunyian yang mulai menampakkan dirinya..Gurauanku disambut ketawa kecil Iffah..

Sesampai di hadapan rumah tumpangan,
"Awainya Depa tidoq..Gelap dah rumah..."Pelik gak mula2.Semalam bukan main tidur lewat,malam ni awal pulak..

"Eh,balik dah depa.."
Kemunculan motorsikal di depan rumah menghentikan langkahku..Saja actin dengan duduk atas motor tu.X dapat naik tadi,duduk pun jadi la..
Tiba2 rajin pula Iffah menyusun kasut yang agak berselerak di depan pintu.X nak buang masa,aku pun bangun la dari motor tu..Elok tangan memegang pintu nak buka..

"La...Kunci dah.Sampai hati btol depa kunci kita kat luaq ni.."

Tok!Tok!Tok!

Akhirnya ada jugak yang nak buka pintu ni..dengar la ada orang dok buka kunci..elok buka ja pintu ada orang pegang lampu suluh dok main2 depan muka orang.Apa lagi,aku pegang la lampu tu.Buat orang silau ja.Tiba2 semua lampu terbuka..terang benderang dalam rumah tu..

'ramainya..'

"sanahelwah ya jamilah!
sanahelwa ya jamilah!
sanahelwa ya jamilah!
sanahelwa ya jamilah.."

X mampu untuk aku ucapkan apa2 lagi apabila melihat ramai sahabat2ku di hadapan dengan memegang dua kotak kek..
Macam2 rasa ada di fikiran ni..
rasa terharu sangat..macam nak keluar da air mata ni..tapi cover2..ego!x nak la tunjuk sangat..

x sangka betul..Rupa2nya semua ni rancangan dari budak2 khassah!
Semua ni hasil dari buah fikiran ALIYA ROSELI...thanks aliya..jazakillahukhair..moga Allah balas yang lebih baik kpdmu dan semua sahibah2..

JAZAKUMULLAHUKHAIRAN KATHIRA KEPADA SEMUA YANG 'BERKOMPLOT'..!!

*Tq to teasun and yayah diatas hadiah yang comel2 tu...

Nampaknya aku kini dah mencecah 18 tahun..Macam x nak caya ja..
Tapi itulah hakikat kehidupan..

"Mati itu pasti,Hidup InsyaAllah"

2 comments:

sinarharapan said...

geh..geh..geh..sanah helwah ya jamilah!sanah helwah ya nabilah... slmt thun baru bg nabilah! 18 tahun di bumi Allah.. kna + phala - dosa.. -fahna dan sofia

Srikandi Umar said...

jazakillahukhair...