welcome

Sunday, March 21, 2010

Mereka lebih faham apa itu UJIAN dan SABAR..



Alhamdulillah..
syukur sangat..Tadi masa abah balik dari skolah abah cakap
"tadi abah cakap dengan chik(bapa suhaib),dia bagitau abah yang suhaib dah sedar..(sambil tersenyum abah cakap lagi)Dia sedar awal dari apa yang doktor bagitau.."
Huh..Time tu semua tersenyum..

'Alhamdulillah'

Baru hari jumaat lepas ja suhaib jalani pembedahan.pembedahan besar jugak sebab melibatkan bahagian kepala.Asalnya malam sebelum pmbdhn tu Dr. ada cakap operation ni at least 5 h0ur..Kira punya kira lebih kurang habis pukul 3 ptg la sebab Dr. maklumkan operation akan start jam 10 pg.Tapi lain pula jadinya..Rupa2nya jam 1o am tu baru bagi bius.Lebih kurang sejam jugak la nak tunggu bius tu betul2 dah ok sebab pembedahan ni bukan pembedahan kecil..
Disebabkan rumah agak jauh dari hospital,kami sekeluarga bermalam di rumah mak saudara(mamah) di Teluk Kumbar,Pulau Pinang supaya senang kami nak ke hosital.Dalam abah punya perancangan nak ada di hospital sebelum suhaib masuk bilik pembedahan.Tapi pagi tu ada masalah teknikal,kami sampai di hospital selepas suhaib dah masuk ke bilik operation..
Dari pagi sampai malam menunggu di luar bilik pembedahan memang betul2 menginsafkan.Sepanjang berada di luar tu,banyak pesakit dari pelbagai peringkat umur keluar masuk bilik pembedahan..Ada baby,muda,tua..Tapi kebanyakannya semua pembedahan kecil aja.So,mereka keluar dalam keadaan sedar..Sepanjang tu jugak,ramai sahabat2 yang datang nak ziarah suhaib..Jazakallahukhairan kathira kepada semua..Indahnya hidup bersama jemaah..Tapi masa tu Suhaib masih dalam bilik pembedahan..
Lebih Kurang Jam 8:4o pm suhaib ditolak keluar..Masa tu semua yang ada,keluarga suhaib,keluarga saya,dan beberapa orang sahabat semua 'serbu'.Dr. tolak laju menuju ke ICU.

'Alhamdulillah..Nampaknya macam semua berjalan lancar'

Kami semua menunggu di luar bilik ICU sehinggalah Dr. keluar..

"..The operation was succesfull..Skrg nurse sedang sediakan tempat.Lepas nurse panggil nanti boleh masuk dalam..(di translitkan dari bahasa inggeris)"
'Thanks Allah'

Masa tu dapat lihat senyuman yang terukir di setiap bibir insan yang banyak berdoa kepadaNya.Senyuman tanda kesyukuran Mak cik(ibu Suhaib) terlukis jelas di wajahnya yang dibaluti kegelisahan sebelum ni.
Malam sebelum pembedahan..

"abah,kak ilah masuk tengok uaib jap a dengan yah,"Abah mengangguk..

Langkah diteruskan menghampiri katil Suhaib..masa tu ambil keputusan berdiri di hujung kaki katil saja Sambil melihat wajahnya..X bercadang pun nak pergi dekat lagi..

'Allahuakbar..ujian2'

Tiba2 suhaib buka mata luas..Lepas tu senyum aja la dekat dia,x kan nak buat muka sedih pulak...Dia respon balik dengan mengangkat kening,dia x dapat gerakkan mulut dia sebab tulang rahang pecah..Nak respon balik dekat dia,tangan kanan pun diangkat.Macam biasa dia pun nak balas..dia tetap mengangkat tangan kirinya yang berada di bawah selimut..
Masa tu memang x boleh tahan,Bersungguh2 betul sepupu yang sorang ni.Kuat semangat dia..pusing pulak buat2 tengok syahirah yang ada di tepi dia..Syahirah buat isyarat kata suhaib angkat tangan kat aku sbb syahirah x perasan sblm tu yang aku dah tgk..Disebabkan rasa macam air mata nak keluar..pura2 la tgk buku yg ada atas meja katil di hujung kaki..Tajuk buku tu 'ALLAH SAYANG KAMU'.Hadiah dari sahibah Penang..Rasa sebak sangat bila baca buku tu..Tiba2 Syahirah panggil...

"Bill,cakap la something.."Dia tarik tangan aku..Aku buat keras..Rasa x nak cakap time tu sebab aku takut x tahan masa cakap nanti..Syahirah tarik perlahan lagi tangan aku..

"Cakap la..bagi kekuatan skit,"(Lebih kurang macam tu la ayat dia) sambil mengepalkan tangan..

Last2 mengalah gak..Aku hampiri kepala suhaib di sebelah kiri..tunduk skit menghampiri telinga..

"Uaib,aku nak turun dah ni(dia balas dengan anggukan),kuat tau(dia mengangguk lagi,perlahan),i.Allah ada hikmah semua ni.."Tapi ayat last tu dengar x dengar ja sebab time tu dok tahan sebak..Terus aku pusing Blakang..Berjalan menuju ke hujung katil kembali..

Khamis Siang,Sehari sebelum pembedahan,Hosp. Pulau Pinang

Semasa aku berdiri di hujung katil sambil menghadap ke arah lain,tiba2 mereka suruh he tepi.Aku toleh kearah suhaib.Tangannya dihalakan ke hadapan seperti minta laluan..o0oowhh..Rupa2nya dia nak solah..Subhanallah..X pernah melupakan Amalan wajib walau di waktu sakit.
Ramainya..Memang ramai betul yang datang melawat Suhaib.X henti2 pelawat yang datang ziarah suhaib.Dari kaum kerabat,sahabat handai,dan ramai lagi.Aku ambil keputusan untuk berada di bahagian belakang2 saja kerana nak bagi peluang kepada orang lain yang datang.
Dari jauh aku memerhati..Stiap tetamu lelaki yang datang pasti suhaib angkat tangan untuk bersalaman..Hari ini hari ke 2 suhaib berada di hosp.PP.Aku dikhabarkan bahawa hari ini suhaib kelihatan letih berbanding semalam..semalam nampak lebih cergas..Namun begitu,dia masih berusaha meraikan tetamu mengikut tuntutan sunnah R.Allah..
Ada seorang makcik(sahibah) ni dia sedih melihat suhaib..Tiba2 suhaib buat isyarat 'jangan menangis.."sambil menadah tangan kemudian tunjukkan pada dirinya sendiri..Maksudnya,'doakan saya'..Masa tu aku x perasan..Yang aku perasan time ada sorang kawan dia yang aku sndiri pun x kenal berdiri di sebelah kanan katil suhaib..mereka bicarakan sesuatu..kemudian suhaib buat gaya yang sama suruh doakan dia,tapi kawan dia macam x paham.Aku yang dari jauh spontan bercakap sendirian
"doa la,dia suruh doa.."masa tu macam geram skit bila orang x paham apa yang suhaib isyaratkan sebab rasa kesian sangt dia kena gagahkan dirinya menggerakkan tgn untuk berkomunikasi.Dapat rasakan yang dia letih sbnrnya..tapi dia ttp raikan orang yg dtg.Bila tengok Suhaib yang berkomunikasi dgn bahasa isyarat dari jauh,entah kenapa air mata ni murah sangat nak keluar..Terasa sebak sangat..
Mungkin Sebab sebelum tu bila bercakap dengan dia,dalam keadaan lain..sekarang Suhaib betul2 kena kuat..Sekarang dan hari2 yang akan datang..

Allah sayangkan kamu..Dan Allah lebih sayangkan mata kamu..Dia x nak mata kamu terpaksa terus melihat dunia yang fana..Indah di pandang tapi banyak dugaannya..Allah Uji kamu lagi dengan kaki kamu yang mungkin mengambil masa yang agak lama untuk sembuh sepenuhnya..Dia ingin melihat kesabaranmu dengan rahangmu yang juga mengambil masa yang lama untuk pulih sepenuhnya..Dia sayangkan kamu..Rahmatnya tidak diberikan mengikut segak dan sempurna seseorang itu,Tetapi dinilai dari hati yang berjihad di jalanNya..
DIA TERLALU SAYANGKAN KAMU!!!
Sebelum ni abah ada cakap..
"Mungkin lepas ni Suhaib berbeza sikit dari yang dulu(penampilan fizikalnya)",
Ya..memang x dinafikan..

"Tapi suhaib,Allah uji ang dengan benda yang besar mungkin sebab Dia nak bagi sesuatu yang lebih besar..Yakinlah!"

Mamang aku x layak pun cakap semua ni sebab aku x lalui macam apa yang ang lalui..Tapi..
JANJI ALLAH ITU BENAR
sEMOGA SEMUA YANG BERLAKU NI ADALAH KIFFARAH DIATAS STIAP YANG PERNAH DILAKUKAN..

2 comments:

AnAs HaKim said...

Alhamdulillah... Semoga Allah memberi kekuatan kepada suhaib utk meneruskan kehidupan...

Srikandi Umar said...

Insya Allah..
mereka insan terpilih..
semoga dia redha dengan ujian Allah dan Allah redha dengan hidupnya..