welcome

Sunday, December 7, 2008

h0pe dia dapat istiq0mah..

kelmarin(sabtu,6/12)ambil adik ana(lelaki)Yang baru habis menjalani Kursus intensif Bahasa Arab(KIBAR)di maTri.sesampainYa ana di maTri,

'mana ubeid ni??'memusing2 jugak la cari adik ana tu.

"abah rasa dia x habis baca quran lagi k0t,"x sangka abah dengar apa yang aku fikir dalam hati.

kereta kami betul2 ada di hadapan ASPURA.abah ana p0n keluar la dari kereta k0t-k0t ternampak adik ana kat mana-mana.

"mama,ramai naik atas tu,"abah ana berkias.sebenarnya abah ana 'segan' nak naik atas tu.ana tersenyum dengar abah cakap macam tu.

"awat abah x naik ja?"saja mengajukan s0alan nak mengisi masa..

"asrama sek0lah abah p0n baru naik sekali ja"abah tersengih.ana dengan mak ana pun turut senyum memahami maksud yang nak abah sampaikan.

mak ana tanpa membuang masa naik la paras 2 bangunan ASPURA mencari adik ana.ana yang lenguh duduk lama2 dalam kereta keluar berdiri tepi abah ana di belakang kereta.

"ha,tu dia!"sambil tunjuk kearah adik ana yang sedang berjalan dari arah bangunan akedemik 4 tingkat berhampiran ASPURA.

"Ubeid,pi kat mama.mama ada kat atas."selepas bersalaman dengan abah,abah terus suruh adik ana bantu mak ana mengemas barangnya.

"hehehe..abah,ubeid lain la.dah makin menyerupai budak2 MATRI.lawak la perangai dia lain,"

"emmhh...memangg la..2 minggu dia duduk sini.mana x nya."
kalau ikutkan hati memang ana nak t0l0ng mak ana ambil barang2 adik ana.Tapi masa dan tempat x mengizinkan ana buat camtu.ye la..mak ana x pa la naik atas(dalam bilik ASPURA) sebab mak ana waris bagi adik ana.x kesah sangat la.memandangkan ana ni pelajar di sk0lah itu lagi...segan skit la nak naik.kalau bertembung dengan apa2 atau sapa2 yang x patut berembung kan susah..(sebenarnya dah naik aspura masa hari hantar adik ana pergi kursus tu)

Dalam perjalanan balik ke rumah,banyak betul cerita adik ana.bila ditanya,

"ada x lagi duit yang abah bagi hari tu?"

sambil tersengih dia kata,
"hehe..dah habis":D

"ha!!beli apa??kan kantin x buka."

"beli nasi ayam.tempah kat abang atip."

"haha..hang ni makan banyak jugak n00.."

sesampai kat rumah..

"Mengharungi samudra kehidupan
kita ibarat para pengembara...."

terdengarlah bunyi suara2 yang 'merdu' di setiap pel0s0k rumah..

'subhanallah...'

kalau nak tau,dulu ubeid ni cepat ja hafal lagu2 yang berkumandang di c0r0ng televisi0n.lagu lain p0n ada gak.x sangka lepas balik dari kursus 2 minggu tu bertukar habis lagu2 kepada nasyid2 semangat..mujahid nya lagu pulak tu.

s0lah p0n x payah suruh sangat dah macam dulu..pergi sendiri ja.sampai ada skali tu kalau x silap ana la waktu asar k0t,

"mama,mama..asar masuk x lagi??"adik ana tu terus tanya bila dia dengar azan kat tv.

"mana masuk lagi,ni baru kat KL"mak ana pon cakap la sebab waktu KL dengan AS(al0r star) x sama.

"laa.....(sambil pegang kepala),Ubeid dah s0lat dah taksat,"

"haha..awainya hang s0lat ubeid,"

"ingatkan dah masuk waktu.."

s0lat subuh pagi tadi p0n..waktu ana bangun nak s0lat tengok dia d0k tidur atas s0fa kat ruang tamu.Ingatkan dia x solah lagi.Lepas ambil wudhuk ja ana panggil la dia,takut x sempat nak s0lah nanti.

"dia dah solat tadi,solat ngan abah."

'pergh...awalnya!awal pada aku lagi'

tadi ana terdengar adik ana yang b0ngsu(Uqbah) nak nasyid 'bingkai kehidupan' tu.tapi sekat2 la sebab dia x tahu semua.dia jst dengar dari abang dia aja(ubeid).ana gelak arr kat dia.sebab sebelum ni dia suka perlekeh abang dia tu.

Uqbah ni excellent skit drpd Ubeid.kadang2 dia suka buat s0mbong dengan ubeid ni.bila dah jadi macam tu,apa lagi..gelak arr...hahaha..tu pun dia kaver2.haha..nampak sangat..

sbnrnya bukan nak cakap pasal tu.Apa yang ana nak cakap adalah Ubeid ni dah bawak 1 tradisi yang berbeza..bukannya x dak sblm ni..cuma tgk cara ubeid,lain dari ubeid yang dulu..tu yang ana sy0k sangat.sebab ana salah s0rang yang d0k usaha bagi dia dapat masuk kursus tu.tapi lagi sy0k kalau dia dapat masuk matri..

'Ya Allah,aku harap Ubeid dapat istiq0mah dengan apa yang dia dapat sepanjang 2 minggu dia ada di MATRI.harap dia dapat bawa Uqbah sama2 dengan dia.ya Allah,kalau Matri itu tempat yang terbaik buat Ubeid,aku harap dia dapat meneruskan perjuangannya di situ.Sesungguhnya Engkau Maha Mengetahui apa yang terbaik buat ham2Mu....AMIN...'

2 comments:

syuib arrommi said...

insyallah...
kena berdoa slalu ntuk ubeid...
pastu kena follow up ler...
klau x...
phm2 ler...

Srikandi Umar said...

insyaAllah..nta p0n d0akan juga ya..