welcome

Monday, December 26, 2011

Al-Ma'thurat = carry mark?

Subhanallah..
Alhamdulillah..
Allahu Akbar!

Asbahna 'Ala Fitrotil Islam
Wa Kalimatil Ikhlas
Wa 'Ala dieninnabiyina Muhammadin S.A.w.
Wa 'Ala Millati Ibrahima Hanifa
Wama Ka Na Minal Musyrikien..

Kami Terjaga di pagi hari Dalam fitrah Islam
Dan Kalimah Ikhlas
Dan Dalam Deen Nabi kami,Muhammad s.a.w.
Dan dalam ajaran Ibrahim Yang Lurus
Sedang dia bukan seorang yang musyrik..

Ish..Macam pernah dengar / terbaca ayat di atas tu.Tapi di mana ya?..
Ha!! Dalam Al-Ma'thurat la..

Patut la tak ingat..Dah lama x baca rupanya..ish..x boleh jadi ni..kena perbetul balik la.Dulu masa di sekolah slalu baca ma'thurat sebab rutin.Lepas tu dah tau kenapa dijadikan rutin,terus amalkan pembacaan ma'thurat tu(lebih la sikit penghayatan tu)..Sekarang ni pulak dah faham keperluan ma'thurat,tapi dah x da siapa yang nak tetapkan rutin hidup kita(melainkan diri sendiri).So,dah jadi inisiatif sendiri la kan.

Kenapa?Sebab Pembacaan dan pengamalan Al-Ma'thurat ni lebih kurang macam keperluan kita study la..Ya la,biasanya orang study 1st memang la utk menuntut ilmu kan..(biasanya yang tu la akan orang bagi sbg jawapan).Then apa yang kita tau,study pun sebagai preparation nak exam..ya tak? kan ? kan? kan ?

Kalau student IPT ni,sepanjang semester sebelum final exam mesti ada kuiz,test dan assignment kan? Macam tu juga hidup kita..Dalam kehidupan ni akan ada Kuiz,Test dan juga Assignment..Percaya x? Banyak benda yang perlu kita 'study' sebagai preparation untuk lepas atau lulus semua test tu.Salah satunya yang perlu kita 'study' dan ulangkaji adalah Al-Ma'thurat.


dan Al-ma'thurat ni jugak ada carry mark dia tau.Carry mark ni akan dibawa ke 'final exam' nanti.biasanya carry mark ni penyumbang terbesar untuk lulus/x dan lulus biasa/cemerlang..Orang yang cemerlang masa final selalunya dia adalah orang yang lancar masa test,quiz & assignment..Betul..x tipu lah.kalau nak proove kna uji kat diri sendiri la..baru betul2 dapat rasa.

Jadi,apa lgi...jom rebut bonus ni!

~Let's think~

2 comments:

einz said...

betul la tu...bagus la lau twoskan...alhamdulillah

Srikandi Al-Farouk said...

jom amalkan sesama jom..lepas subuh n asar~