welcome

Saturday, January 2, 2010

beTul kah piLihAnku iNi??

'ya Allah??
betu ka apa yang aku pilih ni??'

esok dah nak bertolak ke stadium darul aman..
buat apa??..nak menghadiri Program Latihan Khidmat Negara(PLKN)..
aktivitinya bukan diadakan di situ..ke situ untuklapor diri dan bertolak ke kem dusun resort di kuala nerang..
erm..bila fikir balik..betul ka ni??macam x percaya ja..
sebelum ni,masa chat dengan abang din(aizuddin>>abang kandung saya..),dia cakap..

"ok la tu..ada jugak benda yang boleh buat..x da la duduk saja kat rumah.."

ok la..fikir macam tu..
bila saya ceritakan pada mama(ibu kandung saya),mama cakap..

"kalau x pi pon,boleh tolong mama kat rumah kan??"

mama cakap sambil tersenyum..huhu..tiba2 rasa sebak pulak..

Baru tadi aja chat dengan kakak senior masa di matri..
mula2 saja bertegur sapa dengan dia..
saja tanya kot2 ada pesanan apa2..
ikuti perbualan saya bersama senior,kak hasna'..

siNa: assalamualaikum..

junior mat3: wlkslm..
ei
tak pi matri lagi ke?
buat2 tanya

siNa: pi mtri?

junior mat3: huhu

siNa: hehe

junior mat3: nak buka sekolah dah..

siNa: saja eh??
k.hasna' kn ni?

junior mat3: a'a..

siNa: kt mna skrg?

junior mat3: kat jordan lagi la sayang..

siNa: hehe..
wa..
syok x dok kt bumi org tu?
eh
kt bumi Allah

junior mat3: karang cerita karang
mesti nabila'
nangis
sebab terlampau jeles
hohohoh

siNa: huhu
nak jeles apanya?
haa...
mesti dok jumpa penulis tu tiap2 hari??

kadang2 bergurau pun x kira masa..saja mengacah setelah sekian lama x jumpa..

junior mat3: haha
dia tu buat apa nak jumpa

siNa: kot2 la..

junior mat3: kat matri pun dah tak larat nak jumpa da..

siNa: cewwwahhh
hehe
kak hasna'..

junior mat3: apa?

siNa: taw dak lagi?
tau apa?
tak tau..
nak tau..
huhu

akhirnya topik sebenar pun bermula..

siNa: hehe
esok..
kami nak pi plkn

junior mat3: eh

siNa: ada nak pesan apa2 x?

junior mat3: tak pi ka kem jati diri tu?

siNa: klau pi kem jati diri tu
x dak la kami nak chat ngan kak hasna' sekarang ni

junior mat3: hehe
takpe
elok sgt nti pi plkn

siNa: hehe

junior mat3: pergi dlm rangka nak mencari penawar utk msyarkt
bukan pergi saja2

siNa: erm'

BEtul2 pesanan yang berguna..harapan yang menggunung tinggi..

junior mat3: pergi dgn mtlmat yg jelas
tapi sblm tu
awak kena ada bkln yg cukup
noktah bidayah yg sohih
pgangan yg kukuh
syu'ur tarbiyah dzatiyah
kena hadam betul2
kena tingkatkn
baru tak futur iA

siNa: huh..
alhamdulillah..
ada juga yg nk ingtkn
jazakillahukhairankathira

junior mat3: huhu
kak hasna' kat sini bljr banyak
bnyak benda
yg pling penting
kita tak boleh selama2nya rindu pd kenangan semalam
yg dah pergi biar pergi
matri
itu kisah smlm
tapi hari ini dan esok
kita sndiri kenaq corak
klau nak diikutkn
kat sini akak
sorang2
hlqh slama ni tak jalan
tapi bila akak dtng
akak nampak itu yg kena ubah
kita yg kena gerak
kita yg kena corak
tak boleh selama2nya demand itu dan ini
tak boleh selama2nya
minta utk ditarbiyah
minta utk diisi
minta utk dikuatkn
tapi kita kena bljr utk kuatkan diri sndiri
dan dlm masa yg sama
kuat kan org sekeliling
baru Islam boleh laju
trbiyah dzatiyyah
kena betul2 dipgang

siNa: esok datang bersama tanggungjawab

junior mat3: heheh
pandai ya..
ingat ya..
kena kuat
Islam perlukan kita

siNa: insyaAllah..
tu la..

junior mat3: A bagi peluang utk nti terjun dlm msyrkt
ambil peluang
'honestly
akak sbnrnya hajat nak pergi plkn
tapi tak dapat
huhu

siNa: huhu..
x pa

junior mat3: sbb kita kena tau pnyakit
kita kena faham
btapa msyarkt sdang tenat
baru kita akan berlari mncari ubat
kalau asyik duk dlm msyarkt yg baik
yg soleh
mcm kat matri
kita akan lupa bahawa msyrkt sdng menangis
msyrkrt sdng tenat

siNa: betul2

Memang rasa sebak waktu ni..x terkata..

junior mat3: sesi mmebebl bersama kak hasna'
hohoho

siNa: hehehe..
x la
syok dgr cmni..
walaupun tanpa suara
rasa macam baru ja masuk matri

junior mat3: huhu

siNa: kak hasna'..
doakan yerr

junior mat3: iA..
tau tak rahsia kak hasna'

siNa: apa?

junior mat3: utk elak dripada jatuh futur?

siNa: x tau

junior mat3: huhuhu

siNa: owh

junior mat3: rahsia ya..

siNa: nak tau2

junior mat3: jgn bagitau org lain
eheheh


Rahsia...betul2 rahsia..huhu..

siNa: hehe
i.A

junior mat3: setiap kali kak hasna' nak buat sesuatu yg melalaikan
nak buat sesuatu yg x spatutnya da'ie buat
mesti kak hasna' akan fikir
nak anak sultan muhd alfateh
mcm ni ke akhlak mak dia?
nak anak mcm salhuddn alayyubi
mcm ni ke
mak di smasa muda?
nak anak mcm toriq bin ziyad
mak dia lalai ke dlm usia remaja?
mesti tak
mustahil
sbb anak2 dtg daripada proses khidupan
ibubapa
jdi nak anak mujahid
kita kena mujahidah dulu..

Perkongsian rahsia yang betul2 berguna..

siNa: a'ah..
betul3
kak hasna'
nak minta izin share ngan kawan2 pasal ni boleh?

junior mat3: apa?

siNa: sekadar perkongsian..

junior mat3: huhuhu
iA
boleh

siNa: jazakillahukhair

Panjang jugak sembang dengan kak hasna'..tapi rasa macam sat sangat...

lepas tu kak atiqah razak pula masuk..

Atikah Abd Razak: Slm...jga hati..jga iman ye di sna nnti...doakn k Tka jgak..

siNa: insyaAllah
kak tika doakan kami jugak ea

Atikah Abd Razak: sape lg kna pi PLKN?

siNa: yg kna
ruziah
basyirah r
fatin nabila
nasuha
dot
atiqah rosli
nabilah kamal
erm..dan beberapa org lagi..

Atikah Abd Razak: name sndrik pn nk tulis...hehehe..

siNa: hehe
takut terlepas seorang

Atikah Abd Razak: dok kt sna...kna jd qudwah kt org len...bkn kita amik org len sbg qudwah ye..

siNa: insyaAllah..

Atikah Abd Razak: smoga Allah mjga & mningktkn keimanan antunna..

siNa: sangat2 mengharap doa dari kak tiqah

Atikah Abd Razak: insyaAllah...doa k Tka sntesa mngiringi mrk yg bjihad lillahi taala...x kira kt mana pn...
k... k Tka nk ***** ***** ni...heheh...nk msuk asar dh...
uhibbuki fillah..

siNa: hehe
ok
ana aidhan

Atikah Abd Razak: kim slm la kt sape2..yg rase nk kirimkn..
Assalamualaikum wbt

siNa: kak tiqah kat mna skrg?
w'salam

Atikah Abd Razak: Mesir la..

siNa: ok


x sangka pada saat2 terakhir ni dapat juga nasihat dari 2 orang yang jauh di perantauan ..

sebelum tu..saya mengharap doa kalian..
semoga Allah beri kebaikan program ni kepada semua yang menghadirinya..
moga perkongsian ni berguna untuk semua..

4 comments:

lurv4Allah said...

Alhmdlh..nti dapat manfaat drpda bicara orang tua-tua..(",) rahsia la sangat..habis terpampang setiap detail perbincangan..huhu..semoga kuat dan kukuh di sana. bersihkan ruhi, insyaAllah kita akan laju.. doakan kak hasna'..

Srikandi Umar said...

insyaAllah....

syuib arrommi said...

ya ukhti nabila...
jadilah seperti srikandi umar yg sentiasa tabah apabila menghadapi cabaran....semangat org muda, hikmah org tua...perkongsian dr org tua byk pengalaman yg mengajar kita erti kehidupan

Srikandi Umar said...

insyaAllah...mengharapkan doa kalian..