welcome

Wednesday, July 20, 2011

DIA lebih dekat daripada urat darah..

"Enti ada masalah ka?"Aku disapa oleh salah seorang senior yang agak rapat denganku,kak Hani(bukan nama betul)...Aku tertunduk lemah..Tidak tahu apa yang harus dikatakan.

Aku bukanlah seorang yang sewenang2nya menceritakan apa yang terpendam dan dirasai di hatiku.Bagiku,biarlah hanya Allah yang mengetahuinya.

Bukannya apa..Cuma apa yang aku risaukan,jika diceritakan kepada orang lain,perkara itu semakin susah untuk dipulihkan atau kata lainnya,semakin berakar rasa itu..Kalau perasaan itu adalah sesuatu yang baik,itu tidak menjadi masalah.Tetapi cuba bayangkan jika ianya sesuatu yang boleh menyebabkan su'udzon(buruk sangka) kepada orang lain..astaghfirullah..Jadi aku memilih untuk tidak menjadi pendendam..

Pandangan persoalan kak Hani masih berbaki..Aku menggeleng.Menafikan soalan yang dihulur..Aku tidak mampu menyusun kata2 kerana aku sedang cuba mengawal sebak yang bersarang di sepenjuru jiwaku.

"ok..x pa.Ana faham..Apa2 pun yang enti rasa sekarang,jangan sisihkan Allah dari kehidupan..Dialah yang memberi rasa itu,dan dia berhak mengambil semula..Kalau ada apa2,ana x jauh dari sini.Kalau perlu teman,ana sedia insyaAllah.."Kak Hani menutup kata2nya dengan menguntum senyuman terbaik sambil berdiri,sedia untuk berlalu..

Aku mengangkat kepala dan berusaha membalas senyumannya.Dia berlalu..Pandanganku terarah terus kehadapan.

"Eh,"Langkahnya mati.Kak Hani menoleh kembali, "lagi satu..Jangan lupa 'surat cinta' yang DIA bagi ya.."Dengan senyuman yang bersisa,Kak Hani meneruskan langkahnya menuruni anak2 tangga yang berada di bahagian belakang surau.

Hanya pandangan yang mampu mengiringi setiap langkah kak Hani yang diatur pergi..



Aku bersendirian lagi...Bersandar di dinding kayu surau.. Pandanganku menghala ke hadapan.Oleh kerana kedudukanku berada betul2 di belakang surau,ruang hadapan kelihatan begitu luas tanpa kehadiran pelajar2 sekolah di waktu petang..Mungkin juga ada.Cuma beberapa orang yang tidak menjejaskan kedamaian musolla matri..

Damai..
Tenang...
Tenteram..

'Surat Cinta..',...'Ya!Surat Cinta!..'Lantas ku bangun menghampiri rak Al-Quran yang berada di sebelah kanan hadapan surau.Kucapai senaskah..Aku mengambil kedudukan berhampiran dengan rak..Dengan jiwa yang 1001 rasa itu,kuselak lembaran Al-Quran secara rawak.Tiada fokus pada mana2 surah..

Mataku tertangkap pada satu ayat.Ayat pertama pada mukasurat itu.(secara jujurnya,aku tidak ingat mukasurat berapa dan surah apa)..Aku meniti ayat itu satu persatu..

Tanpa disedari,air mataku mengalir..Aku mengesatnya dengan hujung lengan baju yang dipakai.Dadaku benar2 sebak..Kayakinanku semakin teguh..

Aku benar2 merasai yang ALLAH itu benar2 dekat..Lebih dekat dari urat darah.Terasa benar bahawa Dia tidak mensia2kan hambaNya..

Kenapa??Bagaikan Allah mendengar segala2nya yang ada dalam hatiku.Sememangnya dia mendengarnya.Walau dalam keadaan apa sekalipun,Allah itu Maha Mengetahui.Persoalan yang terbuku di hatiku,atau lebih tepatnya perasaan aku tika itu seolah2 dijawab 'direct' oleh Allah..Dipujuk lembut kata2nya..Ayat yang aku baca itu benar2 sesuai dengan kondisi aku tika itu..

Tak Faham??Cuba dahulu..Tetapi,jangan menganggap ayat itu sekadar ayat quran semata2..Cuba rasakan bahawa itulah sebenarnya yang Allah nak sampaikan/tegur/ingatkan etc..





No comments: